Annons

Vi i treklövern har tagit tag i skolan

Eleverna i Östra Göinge kommer vid skolstart att märka av positiva förändringar som ett led i treklöverns åtgärdsplan för högre skolresultat. Men låt mig ta det från början.
Utbildning • Publicerad 10 augusti 2022
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Treklövern i Östra Göinge har omvandlat inspel och erfarenheter från lärare, elever och föräldrar till en åtgärdsplan för skolorna i kommun.
Treklövern i Östra Göinge har omvandlat inspel och erfarenheter från lärare, elever och föräldrar till en åtgärdsplan för skolorna i kommun.Foto: Jonas Ekströmer/TT

För snart två år sedan kunde vi konstatera att skolresultaten var bland de lägsta i hela landet och att de varit så i över 20 års tid. Oavsett vilka som styrt i kommunen och oavsett vilka som varit rektorer, lärare eller elever så har det genomsnittliga meritvärdet legat på samma låga nivå i över 20 år.

Skolan har varit en prioriterad fråga för treklövern sedan maktövertagandet 2010, men de olika åtgärderna som vidtagits har inte gett tillräcklig effekt. För att vända utvecklingen insåg vi att det behövde göras mycket, mycket mer. Vi behövde engagera hela samhället – och det har vi gjort!

Annons

Vi har träffat och lyssnat till hundratals personer de senaste två åren. Alla lärare i kommunen, elever på alla skolor och många föräldrar. Vi har också tagit del av framgångsrika exempel från andra kommuner och vi har bjudit in och lyssnat till flera skolforskare.

”Om åtta år ska alltså kommunens skolresultat vara på rikssnitt och inte i absoluta botten.”

Treklövern har sedan omvandlat alla dessa inspel och erfarenheter till en konkret åtgärdsplan för våra skolor. Vårt mål är att Östra Göinge år 2030 ska ha ett genomsnittligt meritvärde på 230. Om åtta år ska alltså kommunens skolresultat vara på rikssnitt och inte i absoluta botten. För att lyckas med detta behöver vi vara modiga och våga prova nya metoder och arbetssätt.

Delar av vår åtgärdsplan innefattar:

  • Ett tvålärarsystem på flera av våra skolor med två lärare i varje klassrum.
  • En rejäl satsning på läsning för att fler barn ska lära sig att läsa tidigare.
  • Intensivundervisning i matematik och svenska.
  • Utökad läxhjälp.
  • En satsning om 100 000 kronor per klassrum i hela kommunen för bättre fysiska lärmiljöer. Glimåkraskolan var först ut i denna satsning och eleverna och personalen skulle ha kommit tillbaka till en helrenoverad skola efter sommarlovet. Tyvärr har skolbranden försenat detta åtminstone ett år. Men vi ger oss inte.
  • En kommunövergripande plan för ordning och reda i våra skolor.
  • Förmiddagsmål kommer erbjudas alla elever för att möta problemet med att många barn kommer hungriga till skolan.
  • En av våra skolor kommer införa betyg i årskurs fyra. En kontroversiell fråga enligt somliga, men kom ihåg – vi ska vara modiga och våga prova. Det kommer bli bra. Ni är nog många där ute som fått betyg i tidig ålder.
  • En utredning om en eller flera familjecentraler pågår.
  • Skolorna och arbetslivet/näringslivet ska tydligare kopplas samman.
  • Tilliten mellan hem och skola ska öka och ett arbete pågår kring detta.

Det kommer ta tid att höja skolresultaten och vårt arbete behöver pågå under många år framöver. Men vi kan redan nu konstatera att den gångna tidens arbete kring skolan har gett effekt. De senaste skolresultaten blev de näst högsta på över 20 år och de högsta resultaten sedan flyktingkrisen. Nu ska vi vidare mot 230 år 2030. Kan andra, kan vi!

Daniel Jönsson Lyckestam (M), kommunstyrelsens vice ordförande i Östra Göinge

Daniel Jönsson Lyckestam, Moderaterna.
Daniel Jönsson Lyckestam, Moderaterna.Foto: Mikael Persson
Annons
Annons
Annons
Annons