GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi måste anstränga oss för att minska utsläppen

Liv finns på jorden, den gröna planeten och endast här i solsystemet. Liv är mycket komplicerat. Det innebär födelse och död, nästa generation och så vidare.
Miljö • Publicerad 28 september 2022
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hur ska vi göra för att inte i förtid förvandla jorden till en kal och livlös klump av sten?
Hur ska vi göra för att inte i förtid förvandla jorden till en kal och livlös klump av sten?Foto: NASA/AP Photo

Det är nu risk för att liv i alla dess former kommer att avvecklas i snabbare takt genom människans inverkan, än utan hennes ”hjälp”, påverkan. Det tog lång tid för att den ena av vårt solsystems planeter skulle bli grön, sedd på avstånd, till exempel från månen. Den är unik i vårt solsystem och säkerligen i Vintergatan, där vårt solsystem är en liten del.

Det är mycket, som skall stämma för att liv skall bildas: CO2, vatten, ett flertal mineraler och lämplig temperatur. Det började för fyra miljarder år sen och blev till det vi känner som liv, i storlek från bakterier till valar, av de mest skiftande slag, mikrobiologiskt, botaniskt och zoologiskt. Men antalet arter minskar med en förskräcklig fart på grund av människans beteende. Dessutom ökar antalet människor snabbt. Med luftens ökande CO2-halt stiger temperaturen varvid djur och människor drar sig norrut, medan växtligheten kommer långsamt efter. 100 000-åriga istider på nordliga breddgrader har avlösts av 10 000-åriga varmare perioder. Den senaste är vår värmeperiod, ej att förväxla med tillfälligt varma somrar.

Den högre temperaturen har fått till följd att permafrosten tinar och att fossil metangas strömmar ut från marker i Sibirien, vilket var tacksamt för Ryssland och föranledde det tveksamma planerandet och byggandet av gasledningen för metan på Östersjöns botten för att förse Centraleuropa med billig energi. I och med Rysslands krig mot Ukraina har denna gas blivit ett ekonomiskt, militärt och politiskt problem. Metan, CH4 , är en värre växthusgas än CO2, men omvandlas efterhand till CO2.

Behöver vi bry oss om detta? Ja, om närmast kommande generationer måste lämna hus och hem och flytta norrut, klimatflyktingar, som egentligen ingen vill dela sina marker med. Nyodling för att få livsmedel kan bli en nödvändighet.

”Förhoppningsvis kan vår planet hysa liv längre om dess människor anstränger sig och inte i förtid bli en kal, livlös stenklump som månen.”

I massmedier talas och skrivs om elbrist i en kommande kall vinter. Det var billigt, bekvämt och enkelt, att värma bostäder med el, men nu kommer det surt efteråt. Ingen ska behöva frysa på grund av rekordhöga elpriser, men sänkta priser ökar efterfrågan. Det är inte heller särskilt smart, att omvandla lagringståliga energislag till el, som måste konsumeras direkt eller lagras med svåra och dyra metoder. Biobränsle-eldade kraftvärmeverk är ett undantag. Vinterkläder skyddar mot kyla utomhus så väl som inomhus.

Vad kan göras för att minska utsläpp av CO2 från fossila bränslen? Först och främst måste krig upphöra. Det används fossila bränslen för att hålla igång eländet.

Flyget ger mest CO2-utsläpp per passagerare och måste omedelbart slopas. Bilismen är den största förbrukaren av fossila bränslen, men vi kan inte undvara den. Bilar får inte vara större eller ha större motoreffekt än som behövs. För all vägtrafik borde en maxhastighet för alla fordon var 80 km/h, blåljusfordon undantagna. Detta är lätt att genomföra, skulle spara mycket energi och få flera andra positiva följder.

Järnvägen och dess tåg är det energieffektivaste transportmedlet och bör få pengar från staten eller från företag, som använder den för transporter. Pengar till drift, underhåll, återöppnande av nerlagda linjer eller till att bygga helt nya linjer och till att bygga om enkelspår till dubbelspår. Höghastighetståg ska ej förekomma. Då sparas natur- och kulturmiljöer. Vindkraftverk och solceller etableras redan för fullt och det måste fortsätta. Vad Sverige kan göra på världsnivå är inte mycket, men skulle kunna bli ett föredöme och eventuellt ge landet inkomster från försäljning av ny teknik.

Förhoppningsvis kan vår planet hysa liv längre om dess människor anstränger sig och inte i förtid bli en kal, livlös stenklump som månen.

Svenne Hermodsson, Vinslöv

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.