Annons

Mats känner sig lurad på trasig BMW – bilföretaget vägrar betala

En bilaffär hos Öllsjö Bil har lett till ett beslut hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Köparen Mats Kjellsson har rätt till 24 228 kronor – men får inga pengar.
– Man blir stridslysten, säger Mats.
Ägaren på Öllsjö Bil motsätter sig kravet och vill gå till rätten.
– Jag har satt en advokat på det, säger Hasanein Salman, ägare av Öllsjö Bil.
Kristianstad • Publicerad 19 januari 2023 • Uppdaterad 7 februari 2023
Bilen köptes i oktober 2021 och strax efter började Mats höra ett rasslande ljud från motorn.
Bilen köptes i oktober 2021 och strax efter började Mats höra ett rasslande ljud från motorn.Foto: Privat

För ett och ett halvt år sedan köpte Mats Kjellsson en bil på Öllsjö Bil AB. En röd BMW 316i kombi, årsmodell 2011, som rullat knappt 8 600 mil.

Prislappen? 85 000 kronor.

Annons

Redan dagen efter märkte han ett rasslande ljud från motorn och kontaktade Öllsjö Bil veckan där på. Bilfirman ville, enligt Mats Kjellsson, inte ta emot bilen för en kontroll. De hävdade att det inte fanns något onormalt med ljudet från bilen.

Knappt ett halvår senare började motorlampan att lysa och Mats Kjellsson kontaktade Öllsjö Bil igen – som erbjöd sig att betala halva kostnaden för reparationen om han körde bilen till verkstaden.

Mats Kjellson ville inte betala för bärgningen till Kristianstad och tog därför bilen till en annan verkstad.

En felsökning av bilen visade att kamkedjan var trasig och Mats Kjellsson rekommenderades att inte köra mer med bilen förrän den var utbytt.

Öllsjö Bil uppmärksammades på felet men svarade att de inte accepterade att Mats Kjellsson lagade bilen hos någon annan än hos Öllsjö Bil.

– Men eftersom att de bara ville stå för halva kostnaden så lagade vi bilen på en annan verkstad, säger Mats Kjellsson.

Mats Kjellsson har behövt ägna mycket tid åt bilköpet som han fortsätter att strida för.
Mats Kjellsson har behövt ägna mycket tid åt bilköpet som han fortsätter att strida för.Foto: Privat

Enligt beslutet från ARN har Mats Kjellsson rätt till både reklamation och ersättning för reparationsskadorna.

– Det är alltid tråkigt när man hamnar i en tvist och inte tycker samma, säger Mats Kjellsson och fortsätter.

– Det är tråkigt att de inte följer ARN:s beslut nu när det finns, de verkar helt ointresserade av det.

Vad tänker du om att Öllsjö Bil motsätter sig kravet?

Annons

– Man blir både stridslysten och uppgiven på samma gång. Jag har ett starkt rättstänk och vill att rätt ska vara rätt, det är egentligen inte pengarna det handlar om längre.

”Det känns inte bra att de kommer undan, bara för att det är lätt att vägra att betala.”
Mats Kjellsson

Nu vill Mats Kjellsson varna andra, genom att inte ge upp och fortsätta driva ärendet.

– Det känns inte bra att de kommer undan, bara för att det är lätt att vägra betala.

Han är också i färd med att skicka in en stämningsansökan inom kort.

– Det känns fruktansvärt att jag måste gå och stämma företaget och därmed riskerar att förlora ännu mer pengar. Man känner en maktlöshet, säger Mats Kjellsson.

Bilen har Mats Kjellsson sålt, men vill ha tillbaka pengarna för reparationerna av kamkedjan.
Bilen har Mats Kjellsson sålt, men vill ha tillbaka pengarna för reparationerna av kamkedjan.Foto: Privat

På Öllsjö Bil fortsätter ägaren Hasanein Salman att motsätta sig ARN:s beslut.

– Jag har satt en advokat på det och vi ska ta det till rätten för det är fel, säger Hasanein Salman, ägare av Öllsjö Bil.

Varför följer ni inte ARN:s beslut?

– I och med att han inte tog emot vår hjälp, och gick och lagade bilen själv. Enligt lag så får han inte gå och laga bilen på den verkstan han vill. Hela reparationen för den bilen skulle inte kosta så mycket som han säger att det har kostat.

– Jag kan stå för den kostnaden som bilen hade kostat att laga, det kan jag gå med på, men inte för det priset som han lagade den för.

Annons

Då menar du att det står fel i ARN:s beslut om att ni kunde stå för halva kostnaden?

– Ja, hela kostnaden ligger på 7 000 kronor, men han gick och lagade bilen för 24 000 kronor. Det var bara bärgningen han inte ville betala.

Och det är hans ansvar menar du?

– Ja, det är kundens ansvar, säger Hasanein Salman.

Här saknas innehåll

Agnes MaltesonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons