En helt ny slags motorcykel
Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.
Är den verkligen så bra?
– Ja, det är den! Jag provkörde den 1994 och blev helt såld. Jag har kört GS sedan dess och haft flera olika modeller. Den är pålitlig och gjord för att klara tuffa tag, säger Henrik Johansson, grundare av nätverket GS Club Sweden.
Yamaha
I en perfekt värld skulle alla motorcyklar fungera lika bra överallt, från turer på kurvig asfalt och motorväg till grus och terräng. Så ser förstås inte verkligheten ut. Men visst borde det gå att ge en hoj flera olika egenskaper? Så tänkte man på Yamaha i början av 1970-talet.
Japanerna döpte sin allsidiga maskin till XT 500. Den presenterades 1975, uppmärksammades stort och blev ett populärt färdmedel för folk som ville ut på äventyr. Inte minst efter att i tävlingsutförande ha vunnit Paris–Dakar, det långa, hårda och farliga ökenrallyt.
Där ville även BMW synas. Under hösten 1980 lanserades allroundhojen R 80 G/S, som redan året därpå tog hem den tredje upplagan av loppet. Modellen, som var större och starkare än XT 500, klarade bättre av att frakta både passagerare och packning.
I framkant
En ny mc-kategori hade sett dagens ljus. Konkurrenterna var inte sena att hänga på och marknaden för äventyrshojar växte. I slutet av 1980-talet skapades många blivande klassiker, som Suzuki Dr Big, Honda Africa Twin och Yamaha Super Ténéré. De maskinerna var både större och mer kraftfulla än tidigare hojar.
– Tekniskt sett har GS hela tiden legat i framkant. Hojen är byggd med en väldigt hög kvalitet, har en karaktärsfull boxermotor och en praktisk och trygg kardandrivning, säger Henrik Johansson.
I dag kör han en BMW R 1200 GS Adventure från 2012.
Den allra senaste GS-modellen har vuxit till 1 254 kubik, kan klämma ur sig 136 hästkrafter och släpper ut 110 gram koldioxid per kilometer, enligt tillverkaren. Den är försedd med flera motorstyrningsprogram, elektroniskt justerbar fjädring och ett system som blixtsnabbt växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil. Nu liksom då är GS en ledstjärna.
Robert Lagerström/TT
+ Den tyska allroundmaskinen R 80 G/S hade en boxertwin på nästan 800 kubik som gav 50 hästar. Den var utrustad med hi-tech-finessen enkel svingarm, som även tjänstgjorde som kardanaxel.
+ Bokstäverna G/S stod för Gelände und Straße, terräng och gata, och kom senare att skrivas ihop.
+ Modellen blev en omedelbar succé och var den första hojen som kunde köras nära nog överallt med både passagerare och packning. Den är numera en ikon.
+ Genom åren har BMW byggt både stora och små maskiner i GS-serien. Tillägget Adventure innebär en mer offroad-anpassad hoj med längre fjädringsväg, större tank och trådekerfälgar.