Räddningstjänst: När is övergår i flytande form

En gång besökte jag en räddningstjänst i grannkommunen för att fota en vattenlivräddning, närmare bestämt en kanotolycka. På morgonen hade hela sjön frusit. Det blev lite konstigt med kanoten.

Häromkvällen var det tänkt att jag skulle plåta islivräddning med brandmännen i Osby. Men eftersom ingen is fanns att uppbringa fick det bli vattenlivräddning.

Förutsättningar ändras ibland snabbt, skulle man kunna säga.

Den här kvällen är det Mattias, Eero, Jocke, Taha, Christo, Linus och Ola som har beredskap och därmed övar, under överinseende av Anders, som är yttre befäl. Det är lite nya rutiner att sätta, då det finns ett nytt fordon med i leken: 8060 – räddningstjänstens FIP-bil som numera rullar ”på riktigt” på larm. FIP, dvs förste insatsperson, körs av skiftets styrkeledare, med ambitionen att tiden mellan larm och påbörjad insats ska kunna kortas.

Det är mörkt och mörkt och lite mörkt, det minst ideala för att få bra bilder, men eftersom brandmännen tvingas anpassa sig till verkligheten så får ju fotografen också göra det. Fotografen längtar dock lite efter ljusa vår- och sommarkvällar då uppdraget blir så mycket lättare.

Scenariot är att två kompisar åkt ut på sjön för att fiska. Båda trillar i det kalla vattnet ungefär 100 meter från Osbysjöns strand, men bara en av männen tar sig i land. Han ringer 112 som larmar ut räddningstjänsten på en befarad drunkningsolycka.

 

Osbys nya FIP, det är möjlig att ni kommer att se denna rulla i kommunen.

 

8050 med båt anländer.

 

 

 

 

Signalen för brandmännen på land att börja dra.

 

Den nödställde ligger längst fram på brädan.

 

 

 

Det ÄR ett projekt att ta sig i dräkterna…

 

1, 2, 3!

 

Det där med att försöka få ut luften ur dräkten…