Bättre rutiner för klagomål i skolan
I den nya skollagen som började gälla då finns det nämligen tydliga krav på hur diverse klagomål på skola och förskola ska hanteras.I Hässleholm tog man fram ett informationsmaterial där vårdnadshavaren uppmanas att i första hand ta sin kritik med exempelvis läraren, i andra hand med rektorn/förskolechefen. Föräldern kan också fylla i ett färdigt klagomålsformulär som finns både ute på skolornas expeditioner och på kommunens hemsida.
Nu har det blivit dags att ta en titt på resultatet.– Vi är spända på att se hur detta har fallit ut. Om det blivit fler klagomål återstår att se, säger utvecklingsledaren Hans Olsson.
Vad som är en synpunkt och vad som ska ses som ett klagomål avgörs av respektive skola eller förskola.–Men allt som lämnas in skriftligt diarieförs. Om frågan är av den kalibern att man vill ha en formell hantering gör man förslagsvis det skriftligt, säger Hans Olsson.
Frampå vårkanten räknar han med att ha samlat in uppgifter från alla skolor. Därefter kommer en sammanställning av klagomålen förmodligen att göras ett par gånger om året.–Detta är en del i vårt arbete för att bli bättre, konstaterar Hans Olsson.