Bilarna börjar rulla på stadens gator
En som ville få bättre ordning på trafiken i staden var magister Boström som i en skrivelse till länsstyrelsen 1924 beskriver trafikutvecklingen så här, "det är förenat med livsfara för den icke bil- eller cykelåkande allmänheten". Han berättar också i skrivelsen på vilka ställen i staden som gällande trafikbestämmelser överträddes av allmänheten, bland annat nämns "att de cykelåkande begagna sig av gångbanor och trottoarer, köra förbi fotgängare utan ringning och väja endast motvilligt för mötande personer."
I oktober 1926 genomfördes en trafikräkning under tre dagar. Räknare var utposterade vid infarterna till stan.Av räkningen framgår att cyklar var det vanligaste fordonet. Till exempel passerade det på Finjagatan in mot Hässleholm 173 dragare, 899 cyklister och 351 bilar. På Stobygatan, in till stan, blev resultatet 111 dragare, 814 cyklister och 223 bilar.I takt med att antalet bilar ökade, blev det också fler som ville lära sig köra bil. I Hässleholm var det Hässleholms bilstation som erbjöd utbildning. 1919 skedde en skärpning av kraven för den som skulle framföra en automobil och i samband med detta annonserade Hässleholms bilstation i Norra Skåne och uppmanade hässleholmarna att lära sig köra bil innan årsskiftet, för på det nya året krävdes bland annat ett halvt års bilverkstadspraktik för att få köra bil.Men egen bil var ändå något som var få förunnat, men det fanns både taxi och buss för de som ville åka.