Drygt att boka färdtjänst
Robert är trött när han kommer hem med färdtjänstens taxi till Hässleholm efter onsdagens behandling. Strålningen är förstås påfrestande, men det är också de långa resorna, ofta med flera omvägar för att hämta och lämna andra passagerare.
Att dessutom själv boka ny resa varje dag och då behöva sitta i telefonkö i timmar hade varit omöjligt för Robert, särskilt som rösten på grund av sjukdomen inte håller.Lena hjälper honom därför att boka.–Hur orkar de som inte har någon anhörig som kan hjälpa till, undrar hon.
Robert är nu inne på tredje veckans dagliga behandling.Ett problem är att sjukvården inte kan ge besked mer än en dag i förväg om vilken tid hans behandling kan starta. Hade det varit ett fast schema hade alla resorna kunnat bokas samtidigt.
Lena har fått besked av Skånetrafikens bokningscentral att de långa resorna måste bokas direkt via trafikledningen.Det är där köerna kan vara både en och två timmar.–I måndags blev det sammanlagt två timmar och 15 minuter. Först väntade jag i en timme och 15 minuter för att boka resan från Hässleholm till Malmö. Sedan vägrade de boka återresan och sa att jag måste försöka via bokningscentralen, men där kopplade de vidare till trafikledningen igen och jag fick vänta en timme till, berättar Lena.Hon arbetar inom vården och har oregelbundna arbetstider.
På onsdagen var hon lyckligtvis hemma på förmiddagen så att hon kunde ringa och avboka Roberts hemresa när behandlingen blivit försenad på grund av ett strömavbrott i Malmö.–Telefonsvararen sa att jag hade 100 minuters väntetid och det var på gränsen att jag hann stoppa taxin i tid, berättar Lena.Sedan var det bara att ringa upp igen för att boka ny hemresa.–Det är väldigt tröttsamt, säger hon.Robert går raka vägen in för att vila efter resan.