Annons

Fler kameror sänker farten på väg 23

HÄSSLEHOLM Före jul kommer ytterligare fyra fartkameror att sättas upp i Hässleholms kommun. Samtliga placeras på väg 23 mellan Hässleholm och Höör, där det i dag redan finns åtta kameror.
Hässleholm • Publicerad 18 september 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Mellan Tjörnarp och Sandåkra ska riksväg 23 bli en 2+1-väg med mitträcke. 2025 ska arbetet vara klart och högsta hastighet kan då höjas till 100 km/h. Foto: Pernilla Ekdahl/arkiv
Mellan Tjörnarp och Sandåkra ska riksväg 23 bli en 2+1-väg med mitträcke. 2025 ska arbetet vara klart och högsta hastighet kan då höjas till 100 km/h. Foto: Pernilla Ekdahl/arkiv

Fartkameror, eller trafiksäkerhetskameror som de egentligen heter, har en dämpande effekt på hastigheten och varje år sätts mellan 200 och 250 nya kameror upp i Sverige.

I Hässleholms kommun har det nu getts klartecken för fyra nya kameror. Två av dem placeras vid södra infarten till Sösdala, en för södergående trafik och en för norrgående trafik. Ytterligare två kameror placeras på sträckan mellan Sandåkra och avfarten till väg 21 i Hässleholm.

Annons

– I början sattes fartkamerorna upp ganska glest, men sedan har vi fortsatt förtäta. Det finns ett mått på hur tätt kamerorna kan sitta och det är 3-5 kilometers mellanrum, lite beroende på hastigheten på sträckan, förklarar Kristina Johansson.

Även om fotofunktionen i kamerorna inte alltid är i bruk, det är polisen och inte Trafikverket som sköter den delen av hastighetsövervakningen, är fartmätningen alltid aktiv och mäter alltså hastigheten på alla fordon som passerar. Det gör att Trafikverket har ett bra underlag för hur hastighetsbegränsningarna efterlevs.

– Generellt brukar det vara att två procent av passerade fordon kör för fort, så det är en kraftfull åtgärd som fungerar bra. Och bäst fungerar den på 70-, 80- och 90-vägar så det är därför vi främst sätter kamerorna där, förklarar Kristina Johansson.

Ytterligare en kamera i Hässleholms närhet är godkänd för utsättning och den placeras på väg 24, i höjd med Dalshult väster om Hässleholm.

Hur går det då till att få en fartkamera utplacerad?

– Vi gör mätningar enligt ett rullande schema på de flesta av våra vägar och mäter trafikmängd, hastighet på vägen och framför allt kontrollerar vi i fall man kör för fort.

– Vi kan också initiera mätningar om vi får mycket klagomål, men det räcker inte bara med hörsägen, att folk som bor intill vägen upplever att det körs för fort. Vi samarbetar också med polisen, kontrollerar om den tycker att det är bra val för placering av kameror vi gjort.

– Den skriver också under beslutet för det är ju polisen som sedan har hand om den juridiska processen, att bötfälla de som kör för fort. Processen, från att vi skickar in förslag på placering till att kameran är på plats tar ungefär två år, säger Kristina Johansson.

De fyra nya kamerorna på riksväg 23 och den femte på väg 24 har redan kommit en bra bit på väg.

– Gissningen är att de kommer i bruk innan jul, säger Kristina Johansson.

Annons

Och fler kameror lär det bli.

– Vi letar hela tiden nya sträckor att sätta upp kameror på, säger Kristina Johansson.

Fakta:

Fakta trafiksäkerhetskameror:

Det finns drygt 1 600 fartkameror i bruk just nu, fördelade över hela Sverige.

Det kostar upp till en halv miljon kronor att bygga plats, dra fram el och montera en kamera.

Väg- och transportforskningsinstitutet har gjort mätningar som visar att dödsolyckorna minskat med 20–30 procent på sträckor med trafiksäkerhetskameror.

Under 2017 utfärdade polisen och åklagare cirka 75 000 böter och strafförelägganden för fortkörning tack vare fartkamerorna.

Källa: Trafikverket.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons