Hälften av pojkarna missade skolmålen
Däremot gick det bättre för flickorna. 68,3 procent klarade målen, vilket är en liten förbättring mot höstterminen 2018.
– Skillnaden mellan pojkar och flickor ökar igen jämfört med förra mätningen, säger Stefan Larsson (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Nämnden har fått en redovisning av kunskapsresultaten för hösten 2019. Två gånger om året följs elevernas kunskaper upp.
Årets statistik visar att skillnader mellan elevernas resultat ökar, men att nästan hälften av pojkarna i nian inte klarade målen i alla ämnen.
Trenden som har funnits tidigare med stora skillnader mellan pojkars och flickors resultat i årskurs 6 och 9, men hösten 2019 minskade skillnaderna i årskurs 3 och pojkarna gick om flickorna. Den minskade skillnaden beror främst på att nyanlända pojkars resultat i årskurs 3 har ökat.
– Vad som ligger bakom det minskade glappet i årskurs 3 och om det är en bestående förändring är svårt att säga. Men klart att det är en nationell utmaning för skolans pedagoger att hitta arbetssätt för att motivera pojkarna, säger skolchef Rolf Bengtsson.
Generellt går meritvärdena något uppått de senaste åren.
– Dippen hösten 2019 väntas vända när vårens betyg är satta. Höstens resultat brukar vara sämre än vårens, förklarar Stefan Larsson.
Sedan 2017 har pojkarnas resultat i årskurs 9 ökat. Från 176,4 poäng till 190,2 hösten 2019. Det är en försämring mot höstterminen 2018 då pojkarnas resultat var 191,4.
Flickorna nådde 218,5 poäng, som är sex poäng bättre än 2018.
Bryter man ner resultatet på elever i nian som inte är nyanlända (har varit i Sverige längre än fyra år) blir resultaten annorlunda. Då blir meritvärdet 212 poäng för ej nyanlända mot 204,6 för samtliga elever.
Ej nyanlända pojkar gör betydligt sämre ifrån sig hösten 2019 mot ett år tidigare. Det är tvärtom för flickorna.
– Vi ser en uppåtgående trend för nyanlända pojkar och flickor sedan höstterminen 2015, säger Stefan Larsson.
Hösten 2015 var det totala meritvärdet 66,1 poäng varav 69,6 poäng för flickor och 59,1 för pojkar.
I höstas hade de nyanlända pojkarna gått om flickorna i meritvärde och nådde nästan 140 poäng. Flickorna har sänkt sina resultat jämfört med hösten 2018.
Å andra sidan är det bara 14,8 procent av de nyanlända eleverna som klarade kunskapskraven i alla ämnen. För alla elever i nian klarade 59,8 procent målen och de icke nyanlända 65,4 procent.
De nyanlända elevernas resultat drar ner medelvärdet generellt för alla.
Vannarödskolan 6-9 och Läredaskolan 7-9 är de enda skolorna där pojkarna har högre meritvärde än flickorna.