Hållbar vecka på schemat
Temat för det veckolånga Hässleholmsbesöket, som är ett erasmusprojekt, är hållbar utveckling.
– Temat är mycket viktigt, säger Petra Wehnre, projektledare och lärare i svenska och engelska på Läredaskolan.
I söndags anlände så de 60 deltagande eleverna med buss och tåg till Hässleholm. Sedan mötte de upp lärare och elever från värdlandet i Läredaskolans aula.
– Då var vi alla väldigt nervösa, säger Petra Wehnre.
De besökande eleverna bor hos värdfamiljer eller på vandrarhem i stan.
Julia Ekenstierna, som går i åttonde klass, är en av högstadieeleverna som under veckan har en inneboende från Tyskland.
– Det är roligt, vi pratar mycket på engelska och träffar andra kompisar på kvällarna, säger hon.
Ikväll ska 18 personer träffas för att äta tacos. Tidigare har de samlats på Hässleholmsgården för att grilla marshmallows.
– Alla pratar med alla och vi har mycket gemensamt, säger Julia Ekenstierna och får medhåll av sina klasskamrater.
– Ja, det är verkligen inte stelt, fyller Amelia Karlsson Sevrin i.
Under skoltiden har eleverna bland annat varit på älgsafari i Markaryd och gjort ett studiebesök i Malmö, där de gått på museum, tittat på Turning Torso och sett Öresundsbron. Allt med en koppling till hållbar utveckling.
– Malmö är en mycket fin stad, jag gillade arkitekturen där, säger Theodor Greisdal från Danmark, som besökte staden för första gången.
Trots att Danmark ligger nära rent geografiskt, upplever han att det finns flera stora skillnader mellan sitt hemland och Sverige.
– Här är mycket mer färger och maten är annorlunda, konstaterar han.
Inför hemresan på fredag morgon har Theodor Greisdal köpt med sig fem paket ballerinakex till sin styvfar.
– Han älskar dem, så det var givet att köpa med det, skrattar han, och tillägger:
– Men jag tar också med mig alla intryck och flera nya vänskaper hem.
I september åker Läredaskolans högstadieelever till tyska Gifhorn, för en sista träff innan erasmusprojektet avslutas.
– De elever i åttan och nian som vill får följa med, förklarar Petra Wehnre.
I framtiden hoppas hon tillsammans med Leigh Williamson och rektor Anders Johannesson på flera liknande projekt.
– Det ger en fin möjlighet får både lärare och elever att få träffa andra och se hur de arbetar med hållbar utveckling, säger Petra Wehnre.
Kollegan Leigh Williamson håller med.
– Men också att utvecklas som person. De elever som har inneboende får verkligen lära sig att ta ansvar.