Här byggs Ballingslövs nya butik – intill Stoby: ”Känns givet”
I fredags meddelade Ballingslöv AB och Köket Projekt 1 AB att de ska öppna butik i Hässleholm – efter att Stoby Måleri AB stänger sin vid årsskiftet.
– Det är rätt tid att satsa så vi är redo för 2025, säger Niklas Olsson Clausen, vd och ägare av Köket Projekt 1 AB.
– Det är väldigt positivt. Vi försöker ha konceptbutiker i relevanta städer, och Hässleholm kanske egentligen i minsta laget om det hade varit vilken stad som helst. Men nu är det vår hemstad och vi har ett starkt varumärke lokalt med bra försäljning. Det känns givet och riktigt bra, säger Martin Lundell, försäljnings- och marknadschef på Ballingslöv AB.
Planen är att Ballingslövsbutiken ska ligga i samma lokal som Stobys framtida kontor och lager. Den tidigare padelhallen Paco på Vankivavägen håller på att röjas och snart ska renoveringarna dra igång ordentligt.
Ballingslövsbutiken kommer att få en egen entré för kunder. Butiken blir 350 kvadratmeter stor och intill kommer Stobys lokaler att finnas.
De ska ha ett lager längst in i lokalen och ett entresolplan, en andra våning, ska byggas till kontorsmiljön.
Tidsplanen är att butiken ska vara klar för öppning den 30 mars.
– Det är deadline som vi har. Det kan bli väldigt tight, det är mycket som ska på plats, men jag tror att det ska gå bra. Det är jätteroligt och kommer att bli fantastiskt bra, säger Niklas Olsson Clausen.
För att bemanna butiken kommer det att rekryteras en del ny personal.
– Vi har en grundstomme som finns idag, och vi kommer att flytta lite personal för att starta upp butiken här. Vi vet inte riktigt än hur vi ska formera oss, säger han.
I butiken kommer fokus att ligga på signumet kök, men också badrum och förvaring kommer att finnas.
– Givetvis är vårt stora fokus på kök, det är det som vi primärt förknippas med. Butiken ska vara en helhetslösning för den som vill köpa nytt kök, säger Martin Lundell.
Enligt honom finns det en förväntan på Ballingslöv från kunderna att finnas tillgängliga i Hässleholm.
– Vi är måna om att ha en bra butik på hemmaplan. Det var ganska självklart för oss att satsa på i samarbete med Projekt 1. Vi har kök i många stilar och når en bred målgrupp, säger Martin Lundell.