Köpte box – utan manual
Sedan slutet av maj har Leif, 68, och Agneta Bergsten, 68, från Hässleholm haft kontakt med Canal Digital. Paret köpte då en OnePlace-box från företaget men fick ingen bruksanvisning i paketet.
Bara dagar efter att paret fått hem boxen kom en installatör till huset på Östervärn, för att installera den nya boxen, men då hade de inte haft möjlighet att läsa sig in på sitt nya köp.
– Jag ville ju ha en bruksanvisning för att förbereda mig för att ställa frågor, säger Leif Bergsten.
Redan när de upptäckte att en bruksanvisning saknades tog de kontakt med Canal Digital som berättade att de skulle åtgärda det hela.
– Vi blev mer eller mindre lovade att de skulle skicka en bruksanvisning men sen har de bara struntat i det. Sen går ju tiden. Där händer ingenting, säger Agneta Bergsten.
Efter fjorton dagar löpte ångerrätten ut men någon bruksanvisning har fortfarande inte kommit. De har sedan dess haft regelbunden kontakt med Canal Digital, via både samtal och mejl, men företaget har då förklarat att de är ett miljövänligt företag. Med bakgrund av det skickar de inte ut papper till sina kunder, med undantag för fakturorna,
– Vad är problemet från deras sida? Att ställa till väsen för en sån grej och få missnöjda kunder istället för att skicka det, säger Agneta.
Enligt Konsumentverket ska företag normalt sett skicka ut bruksanvisningen i pappersform.
– Företaget ska ge de bruksanvisningar som behövs för att installera varan, i det här fallet digitalboxen. Det gäller för monteringen, användningen, förvaringen och så vidare. Man pratar om att det som behövs för varan måste skickas ut, säger Johan Elin, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst.
Maria Sörnell, presskontakt hos Canal Digital, är inte bekant med det aktuella fallet men menar att de i dag bara skickar ut kortare guider istället för längre bruksanvisningar.
– Det ska medfölja i varje box. Så då förstår jag inte riktigt vad som hänt. Där ska finnas en enklare kom-igång-guide som medföljer boxen. För en fullständig bruksanvisning finns det utförligt på vår hemsida, säger Sörnell.
Förutom miljöskälen skickar Canal Digital i dag inte ut bruksanvisningar av anledningen att det enbart efterfrågas av en minoritet av kunderna. Någon fysisk bruksanvisning finns inte heller tryck, och kan därför inte skickas ut till paret Bergsten.
– Nej, eftersom vi inte har tryckt någon omfattande bruksanvisning har vi inte möjligheten att skicka det. Då får man istället vända sig till vår hemsida eller till vår kundservice på telefon, säger Maria Sörnell.
Att använda sig av den digitala bruksanvisningen är betydligt mer omständigt för paret, med anledning av datorovana och att en PDF-fil inte är lika lätt att bläddra i, och därför vill de istället ha en pappersvariant.
– Jag fattar inte vad problemet är. Det är ju inga orimligheter man begär. De får ju själva bara dålig renommé, säger Agneta.
Sedan de införskaffade boxen har de stött på flera problem. Saker och ting som de är övertygade om att de själva kunde åtgärda om de bara fick tillgång till bruksanvisningen.
– Man känner sig lurad när man blivit lovad något som de inte håller, säger Agneta.
De tror inte heller att de är ensamma om att efterfråga en pappersmanual istället för en elektronisk.
– Nu är det kört för vår del men det kan hjälpa andra, säger Leif medan Agneta fyller i:
– Jag kommer aldrig ge mig. De ska skicka den här bruksanvisningen. De kivar med fel person.