Annons

Ljungdala kan bli av med nio hållplatser

Hässleholm • Publicerad 1 september 2018 • Uppdaterad 15 december 2021
1:ans buss stannar i dag vid Ljungdala center, som är sista hållplats på Ljungdalaslingan. Här kan linje 1 dras in och hållplatsen betjänas av linje 3 och regionbussarna.   Foto: Stefan Olofson
1:ans buss stannar i dag vid Ljungdala center, som är sista hållplats på Ljungdalaslingan. Här kan linje 1 dras in och hållplatsen betjänas av linje 3 och regionbussarna. Foto: Stefan Olofson

Nettbus Ab, som kör stadstrafiken på uppdrag av Skånetrafiken har informerats om en förestående förändring liksom Hässleholms kommun, som tillsammans med Skånetrafiken arbetar med en nytt förslag till linjedragning.

– Generellt tittar vi på all linjedragning i Skåne. När det gäller stadstrafiken i Hässleholm vill vi få bort den så kallade slingkörningen, som kan liknas vid en ringlinje som kört runt ett större område. I Hässleholm har vi flera slingkörningar, berättar Gustav Jansson, chef för Nettbus AB i Skåne.

Annons

Han betonar att arbetet än så länge befinner sig på utredningsstadiet och att det inte ens finns ett färdigt förslag ännu.

Enligt uppgift ska Skånetrafiken presentera ett färdigt förslag för kommunen i mitten på oktober.

Skånetrafiken, som äger frågan, vill räta ut bussturerna för att få bort slingturerna.

Det skapar kortare restid, eftersom bussarna slipper köra en lång ringtur. Resenärerna kommer därmed fortare fram till sina resmål.

De turer som är under luppen för en uträtning är Linje 1 och Linje 2.

Linje 1 har två långa slingor i sin dragning. Dels på Garnisonen med nio hållplatser som knyts samman vid hållplats Hassellundsvägen, dels linje 1 med åtta hållplatser på slingan mellan Drivhusvägen och Ljungdala center.

Linje 1 har även en enkelriktad dragning till Ljungdalaskolan på vissa turer.

Den 15 december ska den nya tidtabellen och linjedragningen för linje 1 vara klar. Linje 2 blir föremål för översyn nästa år.

Enligt Skånetrafiken syftar förändringen till att förbättra trafiken när bussen kan köra rakare. Restiden kortas på ringlinjerna.

Det är relativt få resenärer, enligt Skånetrafiken, som reser på slingorna i stans ytterkanter bortsett från rusningstider.

Annons

Förändringen innebär ett antal färre hållplatser som ger längre väg till bussen för dem som drabbas av slopade hållplatser.

På Ljungdala studerar Skånetrafiken och Hässleholms kommun hur linje 1 ska dras om hållplatserna Bågvägen, Mistelvägen, Valhallavägen, Emblavägen, Sagovägen, Alfavägen, Siriusvägen, Vintergatan, Galaxvägen, Belevägen och Gärdesvägen helt, eller delvis försvinner. Ljungdala center är startpunkt för linje 1 med Garnisonen som slutmål.

Slingan som ska genomlysas för linje 2 berör hållplatserna Bokalyckan över Gäddastorp via T4 till Norregatan.

Vid Ljungdala byggs nu den stora verkstadsdepån för Öresundstågen där hundratals nya arbetstillfällen tillkommer.

Det ligger i kommunens intresse att det finns en fungerande stadstrafik dit.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons