Mobbning ett stort problem i niorna
Många så kallade experter talar ofta att klimatet bland skolungdomar är mycket hårdare nu än för några år sedan, och det verkar kunna stämma om man ska tro den kartläggning som Statens folkhälsoinstitut gjort bland eleverna i årskurs 6 och 9. Enligt den så är det små problem i årskurs 6, men när eleverna går sista året i grundskolan är problemen större. Hässleholms kommun tillhör den fjärdedelen av landets kommuner där det är störst problem med mobbning i årskurs 9, allt enligt eleverna själva. –Jag har inte sett resultatet ännu, men det är inte bra det du säger. Och helt klart är det alarmerande, säger Lena Svensson (C) som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Hässleholm. Inom kommunen jobbar man aktivt för att förebygga mobbning. Bland annat finns det handlingsplaner som ska följas. –Vi har ett värdegrundsarbete som pågår ständigt. Men det är nolltolerans som gäller när det handlar om mobbning, säger Lena Svensson. Även skolöverläkare Lars Möller är oroad när han får höra resultatet av kartläggningen. –Det är definitivt inte bra att det ser ut så. Men samtidigt så är bara ett mobbningsfall ett för mycket, säger Lars Möller. Förutom denna kartläggning gör kommunen egna undersökningar om mobbning. I årskurs 7 genomförs en årlig mobbningsenkät, och vid hälsosamtalen i årskurs 8 diskuteras också eventuell mobbning. Skolöverläkare Lars Möller har en teori som kan bidra till att resultatet är som det är. –Det kan vara så att eleverna är mer observanta på mobbning nu än tidigare, och det är ju bra i så fall, säger Lars Möller. Lena Svensson menar också att det är viktigt att skolan tar sitt ansvar vad gäller mobbning, även om det inte inträffar under skoltid. –För att få stopp på mobbningen är det viktigt att vi reagerar och agerar direkt, säger Lena Svensson. Men det finns även positiva bitar i kartläggningen. Till exempel är elever i årskurs 9 med psykosomatiska besvär mycket sällsynta i kommunen.