Ramadan fest för handeln
Organisationen Svensk Handel beräknar att handeln ökar sin försäljning med mellan 500 miljoner och en miljard kronor till följd av ramadan. – När det gäller ramadan ökar nu kännedomen och handeln tar in produkter som är viktiga för deltagandet i högtiden. Bakhlava, sötad mjölk och färska dadlar som tidigare bara fanns till jul och då i torr form är exempel på anpassning, konstaterar Svensk Handel. Ramadan är den nionde månaden i det islamiska månåret, firad som fastemånad. Den räknas som den månad då profeten Muhammed fick sin kallelse. De vuxna muslimer som firar högtiden förväntas avstå från mat och dryck från soluppgången till mörkrets inbrott. Under fastan förväntas man uppträda väl och ge allmosor till behövande. Ramadan avslutas med festen id al-fitr (många europeiska muslimer säger i stället bayram) fastebrytandets högtid, som firas i tre dagar. Antalet muslimer i Sverige brukar anges till minst 400 000. Hur många av dem som verkligen fastar är osäkert, men föreningen Svensk Handel räknar med att cirka hälften deltar i ramadan.