Annons

Claudia Hernández utmanar läsaren i ny krigsroman

Claudia Hernández roman ”Röj Fäll Bränn” skildrar kvinnor i det långa och blodiga inbördeskriget i El Salvador. En berättelse som ställer en del krav på läsaren men som också lämnar kvar en intensiv realism, menar kulturjournalisten Thomas Kjellgren.
Bokrecension • Publicerad 4 augusti 2022
Detta är en recension i Norra Skåne. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Författaren Claudia Hernández har gett ut fem novellsamlingar och två romaner.
Författaren Claudia Hernández har gett ut fem novellsamlingar och två romaner.Foto: Thomás Andreu
Roman

Röj Fäll Bränn

Författare: Claudia Hernández

Översättning: Djordje Zarkovic

Förlag: Nirstedt litteratur

I tretton år, mellan 1979 och 1992, rasade det blodiga och våldsamma inbördeskriget i El Salvador. Över 75 000 människor dödades eller försvann i konflikterna mellan det USA-stödda militärstyret och vänstergerillan FMLN. Även om landet i dag har återhämtat sig finns ekonomisk ojämlikhet och orättvis markfördelning fortfarande kvar. Minnena från kriget utplånas inte och såren och de traumatiska minnena gör sig påminda också i dagens samhälle.

Claudia Hernández skildrar ett inbördeskrigs dramatiska virvel så att det känns i varje nerv i sin roman ”Röj Fäll Bränn”, med viken hon nu introduceras på svenska. Titeln har fått namn efter en odlingsmetod där man bränner ned för att senare kunna skapa återväxt.

Annons

Det här är främst en berättelse som visar kvinnornas roll och utsatthet i ett krig. Men som också skildrar motståndet och handlingskraften. Berättaren möter vi först när hon som ung flicka ger sig upp i bergen och ansluter sig till gerillagrupperna. Terror, död och våldtäkter är vardag och i tumultet blir hon själv med barn och föder en dotter, som hon tvingas lämna bort till nunnorna som sedan, i sin tur säljer flickan vidare till ett barnlöst par från Frankrike.

”Den kvinnliga berättaren får inget namn, inte någon av de andra karaktärerna heller. De karakteriseras som ”mödrar”, ”döttrar” eller ”systrar”. Denna anonymitet ger naturligtvis skildringen ett intressant universellt drag: att det här kan utspelas på många andra platser.”

Senare i boken möter vi henne som mor till fyra andra döttrar. Hon lever fortfarande på existensminimum i sin lilla by på landsbygden. Men hon har också återvänt hem igen efter att fått hjälp av en välvillig organisation för att kunna åka till Paris och träffa sin saknade förstfödda. Mötet äger rum men livsmönster och skillnader kan aldrig överbryggas och de lyckas inte etablera en fortsatt relation. De smärtsamma erfarenheterna från kriget ligger outplånligt djupt inne i henne, men de finns också överallt runt henne. Livet är, som alltid, en kamp för överlevnad. Hur skall man kunna skapa ett nytt liv?

Det här är en mångskiktad berättelse som ställer en del krav på läsaren. Tid, minnen, röster och händelser ligger liksom i skikt på skikt över sidorna och vi måste tålmodigt röra oss ut och in i de olika synfälten och röstlägena. Här finns inte heller någon dialog som skapar pauser eller framåtrörelse i skildringen.

Dessutom är Hernández metod att allt skall vara namnlöst och anonymt, även om vi högst påtagligt både förstår och känner var allting utspelas. Men den kvinnliga berättaren får inget namn, inte någon av de andra karaktärerna heller. De karakteriseras som ”mödrar”, ”döttrar” eller ”systrar”. Platser bestäms av beskrivningar som ” en gård med namn efter en häst”. Denna anonymitet ger naturligtvis skildringen ett intressant universellt drag: att det här kan utspelas på många andra platser.

”Röj Fäll Bränn” har en intensitet som stannar kvar hos läsaren, en realism som vidgar vårt medvetande. Förlagets satsning på en samtida författare från El Salvador, ”ett land som sällan representeras i den globala kändis- och litteraturhandeln” är föredömlig!

Bokomslag "Röj Fäll Bränn" av Claudia Hernández.
Bokomslag "Röj Fäll Bränn" av Claudia Hernández.

Här saknas innehåll

Thomas KjellgrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons