Annons

Klaustrofobisk skräck i regisserad verklighet av Ajvide Lindqvist

John Ajvide Lindqvist skruvar på verklighetsbegreppet i en koncentrerad kortroman med klaustrofobisk känsla.
Bokrecension • Publicerad 11 juni 2022
Detta är en recension i Norra Skåne. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
John Ajvide Lindqvist.
John Ajvide Lindqvist.Foto: Mia Ajvide
Existentiell skräck

Verkligheten

Författare: John Ajvide Lindqvist

Förlag: Ordfront

Verkligheten. Eller kanske ”verkligheten”. Ibland behövs inte särskilt mycket för att förskjuta betydelsen en aning. John Ajvide Lindqvist visar det med en väl vald titel, och har en hel karriär där han roat sig med att peta hål på just det vi ser som vanligt och verkligt.

Som en motvikt till förra årets Norrtäljeroman ”Vänligheten” på 715 sidor, med transportsträckor och en överdos Pokemon Go, utspelar sig ”Verkligheten” under ett dygn. Det koncentrerade formatet med noggranna tidsangivelser bidrar till den klaustrofobiska känslan.

Bokomslag ”Verkligheten”.
Bokomslag ”Verkligheten”.
Annons

Berättaren Heidi Hallberg är instängd i en speciell sorts verklighet. Hon är huvudperson i realityshowen ”Hemma med Hallbergs”. Villafamiljen består av en make med otrohetstendenser, en styvdotter med influencerkarriär, en smått korkad dvärgpudel och två yngre barn som helst ska hållas utanför den ständiga kamerabevakningen. Dokusåpaverkligheten är en illusion, yta i stället för innehåll (och innehåll kallas för content) och konstruerade konflikter som ska ta handlingen framåt. Ordet reality är i sammanhanget raka motsatsen till ursprungsbetydelsen. En ironi som förstås inte undgått Heidi. Hon är förmodligen författarens roligaste berättare hittills. Hon har självhumor, är drastisk och betydlig smartare och mer bildad än vad hennes tittare tror.

Heidi har hamnat i en existentiell kris. Och en existens i kris. Tillvaron börjar krackelera, och inte på det där vanliga sättet utan rent bokstavligt. En hand som går igenom en solid dörr, ett vitt hål i synfältet. Kanske är till och med den regisserade lögnen en simulering.

Premissen ger många möjligheter att leka med och skruva på verklighetsbegreppet – den verklighet som både är och inte är. Det finns ett flertal möjliga slut som läsaren kan fantisera fram. Tyvärr väljer författaren ett av dem åt oss. Just det känns lite onödigt.

”Heidi Hallberg är förmodligen John Ajvide Lindqvists roligaste berättare hittills”
Bella StenbergSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons