Konstigt att ingen gjort spänningslitteratur av det här förut
Bytet
Författare: Stefan Ahnhem
Förlag: Forum
Soffsurfande, airbnb och semesterbyten av bostad. Praktiskt och billigt. Och på ett sätt också en enda stor tillitsövning. Att släppa in en vilt främmande person i sitt hem, oavsett om du själv är där eller inte. Tänk på att ha tillstånd från hyresvärd eller bostadsrättsförening, förmanar TT förnumstigt i årets tipsartikel inför bostadsbytessäsongen. Och glöm inte att ha uthyrningsskydd och allrisk i försäkringen, om gästen skulle skada eller stjäla något.
Egentligen är det konstigt att inte fler gjort spänningslitteratur av det här tidigare.
Efter sex böcker om Helsingborgspolisen Fabian Risk och en om kollegan Malin Rehnberg har miljonsäljande Stefan Ahnhem satsar på mer renodlad psykologisk spänning. Rent av surrealistisk för de inblandade.
Carl och Helene Wester ska göra ett lånbyte med Adam och Scarlett Harris. En villa i Stockholms inre skärgård mot ett hus i Santa Cruz i Kalifornien. Förväntningarna är höga. Den långa semestern ska ge dem tillfälle och tid att hitta tillbaka till varandra. Huset som Helene har hittat har visserligen både pool och är havsnära, men annars är det inte mycket som stämmer.
Även bostadsbyten handlar om förväntningar. Här kommer de snabbt på skam. Inredningen ser inte ut som Carl minns bilderna. Det börjar med lite skit i hörnen och slutar definitivt inte med råttan i poolen, utan fortsätter med försvunna hemlösa och mordanklagelser.
”Ahnhem håller spänningen uppe även om en del går att lista ut. Och efter själva slutet följer inte bara en utan två twister till.”
Samtidigt i Stockholm tycks någon ha manipulerat övervakningskameran som Carl lämnat kvar i hemmet. Garderoben där han gömt sina dyra klockor har blivit upplåst. Mycket av den teknik vi använder för att skydda oss kan användas åt andra hållet. Manipuleras. Precis som människor.
Det handlar om passion och pengar. Eller pengar och passion. Carl är stenrik och kontrollerande. I det andra paret är det Scarlett som sitter på pengarna. Hon följer med konstnärsmaken Adam till Stockholm för premiären av hans utställning ”Nothing but the truth”, ett tema som ger en extra dimension.
Ingen av de fyra huvudpersonerna är särskilt sympatisk. Genom tillbakablickar och byten av berättarröster visar det sig att den blankpolerade ytan döljer många lager och vridningar. Ahnhem håller spänningen uppe även om en del går att lista ut. Och efter själva slutet följer inte bara en utan två twister till. Bokens mest innovativa del är efterordet.