Annons

Teatervåren: "Läget är ganska pressande"

Landsbygdsuppror, mördade svenska politiker, "Kulla-Gulla", Gorkij och "Macbeth". Vårens teaterrepertoar rymmer mycket också av det som tidigare blivit inställt – men kommer allt verkligen att bli av?
Teater • Publicerad 10 januari 2022
Jonas Hallman Driessen och Therése Lindberg i "Broarna i Madison County" på Norrbottensteatern. Pressbild.
Jonas Hallman Driessen och Therése Lindberg i "Broarna i Madison County" på Norrbottensteatern. Pressbild.Foto: Magnus Stenberg
Ahmad Matar medverkar själv i Örjan Anderssons föreställning om honom på Dramaten. Pressbild.
Ahmad Matar medverkar själv i Örjan Anderssons föreställning om honom på Dramaten. Pressbild.Foto: Klara G
Samantha Ohlanders leder "Landsbygdsupproret" som får urpremiär på Folkteatern Gävleborg och senare ska turnera även via Riksteatern. Pressbild.
Samantha Ohlanders leder "Landsbygdsupproret" som får urpremiär på Folkteatern Gävleborg och senare ska turnera även via Riksteatern. Pressbild.Foto: Fredrika Eriksson/Pressbild

Teatervåren drar igång med stor osäkerhet, men på Norrbottensteatern i Luleå är alla denna dag, peppar peppar, friska. Teaterchefen Gunilla Röör hoppas att det fysiska teaterarbetet ska kunna fortsätta som i höstas:

– Spontant är man ju orolig och så men å andra sidan tänker vi att vi fortsätter jobba, med de restriktioner som finns, vi har testat oss varje vecka och kommer att följa bestämmelserna till punkt och pricka, säger Röör som för andra gången nu tar upp regin av "Broarna i Madison County".

Annons

Passionsdramat om bondmoran Francesca vars livs ställs på ända när fotografen Robert knackar på dörren nådde visserligen ända fram till premiär redan i fjol, men bara för åtta personer. Nu hoppas Gunilla Röör på en nypremiär för full salong, eller åtminstone varannan plats. Samma sak med "Barnen från Frostmofjället" som ströps strax före premiär i fjol.

– Det har ju blivit med teatern så som i livet. Man tar en dag i taget, nackar den, går vidare och låter bli att tappa sugen. Det går inte att vara i framtiden för man vet inget om den.

"Den sköna energin"

På Dramaten i Stockholm står det mörka covidläget i stark kontrast till "den sköna energin och det fina ensemblespelet" på teatern, framhåller Dramatenchefen Mattias Andersson. Precis som på Norrbottensteatern har öppningshösten varit "jättebra". Han ser fram emot precis allt på den späckade vårrepertoaren, däribland Maxim Gorkijs "Natthärbärget", en pjäs om samhällets utstötta i regi av ungraren János Szász, internationellt prisbelönt och nyligen utsatt för förföljelse av polisen i sitt hemland.

Anna von Hausswolff gör nyskriven musik.

Här finns också en redan nu utsåld parkourföreställning om och med den palestinske parkourartisten Ahmed Matar från Gaza samt världspremiären på dramatiseringen av den nigerianske författaren Ben Okris böcker om andepojken Azaro. "Den omättliga vägen" heter föreställningen som spelas av 15 skådespelare i regi av Josette Bushell-Mingo.

– När smittspridningen kom tillbaka trodde man ju inte det var sant. Just nu ser det mörkt ut för hela samhället. Vi försöker repa på och snabbtestar alla hela tiden. Så länge vi kan göra det kan vi ligga kvar med de premiärer som vi har, säger Mattias Andersson och fortsätter:

– Jag är jätteglad över det utbud vi har i vår, men läget är ganska pressande. Spricker repetitionsprocesserna och om det blir som förra året att vi måste skjuta fram grejer blir det enormt dränerande. Det är bara att hoppas att allt håller.

Kenneth Kvarnströms återkomst

Även Riksteatern repeterar så som det är tänkt, berättar vd Magnus Aspegren som bland annat ser fram emot "Väninnan" och "Stortorget", pjäser där Anna Lindh och Olof Palme är viktiga. Aspegren lyfter också fram koreografen Kenneth Kvarnströms "Pianotopografier", en nygjord föreställning där Kvarnström också själv ska dansa.

Den Stockholmsbaserade fria teatergruppen Ö2 Scenkonst har redan inlett våren med premiären av Kristina Lugns "Tant Blomma". Även under de värsta restriktionerna förra våren fortsatte teatern att spela, som minst för fem personer på plats, berättar producenten Lovisa Lilienberg.

– Vi har hela tiden valt att spela, det är vårt bränsle, det är det som ger oss energi. Men utan våra ekonomiska stödgivare hade vi inte klarat oss genom pandemin.

Teatern ringde uppe

Annons

Liksom Ö2 har även Folkteatern i Gävleborg hela tiden mött sin publik – vilket man också kommer att fortsätta göra, framhåller den konstnärliga ledaren Gro Oskarson Kindstrand. Under en period erbjöd man teater över telefon. Publiken avtalade en tid och en skådespelare ringde upp.

I vår väntar bland annat urpremiär på Samantha Ohlanders nygjorda föreställning "Landsbygdsupproret" som enligt Olanders själv riktar sig "direkt till periferin" och som också turnerar via Riksteatern.

– Det är en musikföreställning med Samantha och ett band, det är ett slags musikaliskt manifest kring vad landsbygden kan vara för den som valt att leva där, säger Gro Oskarson Kindstrand.

Teatervåren i urval

"Gasljus: Malmö". Nyskriven psykologisk relationsthriller av Henrik Bromander. Publiken bjuds inte bara in i det unga parets lägenhet på Möllevången i Malmö utan också in i Johannas huvud. Via 3D-ljud tar publiken del av Johannas inre monolog. Urpremiär 15 januari på Malmö stadsteater.

"Jekyll vs Hyde". Robert Stevensons roman i dramatisering av Gustav Tegby. Spelas för mellanstadiebarn med urpremiär på Dalateatern 12 februari.

"Den stora skrivboken". En monolog baserad på Agota Kristofs roman i dramatisering av Simon Reithner som också gör huvudrollen. Premiär 22 januari på Uppsala stadsteater.

"Peer Gynt" av Henrik Ibsen, premiär på Östgötateatern 19 februari.

"Kulla-Gulla", urpremiär 25 februari på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, mer än ett år efter ursprungligt premiärdatum.

"Moderna tider", fritt efter Charlie Chaplin av Erik Holmström och Pontus Lundkvist. Urpremiär på Folkteatern i Göteborg 26 februari.

"Mordet på Marat" av Peter Weiss. Den polske regissören Jan Klata regisserar dramat om folket, revolutionen och demokratin. Premiär 18 februari på Göteborgs stadsteater.

"Penelope" av Py Huss Wallin och Nils Granberg, urpremiär 7 mars på Teater Galeasen i Stockholm.

"Slottet Valentins mysterier". Ett fantasydrama om att lämna barndomen bakom sig, skrivet av Malin Axelsson som också regisserar. Urpremiär på Backa teater i Göteborg 19 mars.

"Fattigfällan". Om företagaren Beata vars tillvaro rasar när hon blir sjuk. Efter en roman av Charlotta von Zweigbergk och i regi av Malin Stenberg. Premiär på Helsingborgs stadsteater 9 april.

"Hjärtat inuti", en föreställning som riktar sig särskilt till barn med funktionsvariationer, skapad av Dalija Acin Thelander. Ett samarbete mellan Unga Klara och Unga på operan i Stockholm, urpremiär 7 maj.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons