Katarina Erlingson: Billig bussresa behöver inte betyda bättre
Mycket behöver göras för att stoppa klimatförändringarna. Att minska den fossildrivna trafiken är en viktig del. Då ligger det nära till hands att satsa på kollektivtrafiken som tystlåtet sedan många år gått före med att införa klimatvänliga drivmedel. Andelen som åker kollektivt är emellertid låg i många län, delvis beroende på tillgången till buss och tåg, med storstäderna som undantag.
Då kan kravet att införa ett billigt Sverigekort vara ett bra förslag. Eller inte. Är det låga priser som lockar resenärer eller är det tillgången väl utbyggd kollektivtrafik? Nog skulle en bussresa behöva bli billigare, men om de får välja vill de flesta resenärer hellre ha fler turer och högre tillförlitlighet än att spara några kronor.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tidigare föreslagit en Sverigebiljett och en namninsamling har nyligen dragits igång av kampanjrörelsen Skiftet, samtidigt som en rapport presenterats. Med rapporten vill initiativtagarna, Skiftet och den Miljöpartiet närstående tankesmedjan Cogito, utmana Socialdemokraterna att driva införandet av ett Sverigekort enligt förebild från Tyskland.
Tanken är god. I en tid när koldioxidutsläppen måste minska är det ett välkommet initiativ som motvikt till regeringens kramande av fossildrivna bilar. Men attraktiviteten hos kollektivtrafiken riskerar att minska om det kommer fler resenärer som trängs i rusningstid i väntan på försenade bussar och tåg. Med förslaget att ta pengarna från skattesubventionerna av bensin och diesel får rapportförfattarna en möjlighet att samtidigt skjuta på regeringen, vilket man inte kan klandra dem för. Enligt förslaget skulle pengarna i stället gå till att subventionera Sverigekortet. Det är att börja i fel ände när det finns så många brister i kollektivtrafiken.
”Kollektivtrafiken behöver fler resenärer av många skäl, men de bör skaffa dem på egna meriter.”
Förslaget ger förstås också en fördelningspolitisk signal: där regeringen satsar på män och koldioxidutsläpp innebär Sverigekortet en satsning på kvinnor och låginkomsttagare. Men det viktigaste för att få fler att åka kollektivt måste i slutänden vara att kollektivtrafiken i sig själv är attraktiv och kan konkurrera med privatbilismen ifråga om punktlighet och turtäthet.
Kollektivtrafikbranschen behöver bli bättre på att tala om att den har varit fossilfri i många år, den behöver få hjälp med bättre infrastruktur, inte bara i form av väg och järnväg utan ett mer flexibelt biljettsystem som är kompatibelt över hela landet. Kollektivtrafiken behöver fler resenärer av många skäl, men de bör skaffa dem på egna meriter.