Annons

Sofia Nerbrand: Bromsa priserna på Pågatågen

Region Skåne måste se till vad som ger den högsta tillväxten – inte de största biljettintäkterna.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 11 januari 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Norra Skånes politiska hållning är grön och liberal.
Pågatåg.
Pågatåg.Foto: Johan Nilsson/TT

Särskilt vår nordöstra del av Skåne behöver utmärkta kommunikationer i alla väderstreck för att locka talanger, investeringar, men också för att invånarna här ska kunna arbeta lite längre bort utan att det tar för lång tid – eller kostar för mycket.

Alla vet hur hårt de höga bensin- och dieselpriserna har slagit mot människor som behöver ta bilen till jobbet. En del tvingas till och med byta tjänst eller arbetsplats därför att det helt enkelt blir för dyrt att pendla.

Annons

Mot den bakgrunden är det olyckligt att Region Skåne, som har ansvar för kollektivtrafiken, nu har för avsikt att höja taxorna rejält. De justeras upp indexmässigt, och det senaste årets inflation driver upp biljettpriserna med cirka 10 procent från och med februari om kollektivtrafiknämndens förestående beslut står sig i regionfullmäktige.

Men Region Skåne har även ansvar för regional utveckling. Läs tillväxt, sysselsättning, och infrastruktur. Den politiska ledningen måste fortsätta att arbeta aktivt för att vidga arbetsmarknaden geografiskt och då är subventionerna av kollektivtrafiken ett viktigt verktyg. Pågatågen och de gula bussarna är relativt dyra att resa med jämfört med till exempel i huvudstadsområdet. Det kan faktiskt vara en vinnande strategi att inte chockhöja Skånetrafikens priser om det ger en mer positiv ekonomisk utveckling här, där arbetslösheten är alldeles för hög.

Det blå styret behöver dra biljettfrågan ett varv till.

Annons
Annons
Annons
Annons