GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bygg produkten på egna meriter och styrkor

Det är som med hönan och ägget. Med en bra produkt växer damfotbollen men för en bra produkt krävs resurser. Vad kommer först?
LEDARE • Publicerad 13 juli 2022
Detta är en ledare i Norra Skåne. Norra Skånes politiska hållning är grön och liberal.
Damfotbollen växer i popularitet men ännu finns mycket kvar att göra.
Damfotbollen växer i popularitet men ännu finns mycket kvar att göra.Foto: Leila Coker

Europamästerskapen i fotboll är i full gång. Sverige tillhörde i kraft av rankingen som nummer två i världen förhandsfavoriterna. I sig ingen avundsvärd sits då svenska lag generellt brukar prestera bättre när man inte bär favoritstämpeln. Mästerskapet startade för svensk del med en oavgjord match mot de regerande Europamästarna Nederländerna. På pappret en bra start men med tanke på hur matchen utvecklade sig kändes det snarare som två tappade poäng än en vunnen poäng. Slaget om gruppsegern och möjligheten till vad alla tror är lättare motstånd i kvartsfinalen är i och med resultatet vidöppet.

Hur mästerskapet slutar vet vi först söndagen den 31 juli när finalen spelas på ett utsålt Wembley i London. Vad vi däremot redan nu vet är att mästerskapet är en publiksuccé. En välförtjänt succé då damfotbollen successivt flyttar fram sina positioner. I USA har damerna kämpat hårt och fått ordentlig kompensation för sina landslagsinsatser där man resultatmässigt ligger ljusår längre fram än vad herrlandslaget gör. Det är en diskussion som också förts rörande bland annat det svenska landslaget och där spelplanen rörande ekonomisk kompensation från förbundet vid landslagsuppdrag jämnats ut mellan herrar och damer. För svenskt vidkommande är det precis som i USA att damerna resultatmässigt presterar bättre än herrarna även om skillnaden inte är lika stor.

Att offentliga stöd ska fördelas rättvist mellan damer och herrar, flickor och pojkar är tämligen okontroversiellt. I alla fall i teorin och i alla fall när det handlar om samma idrott. Diskussionen rörande fördelningen mellan mer traditionellt flickdominerade idrotter och aktiviteter kontra killdominerade är en annan sak och där det återstår mycket arbete.

Ska damfotbollen på allvar kunna nå mot samma nivå som herrfotboll rent resursmässigt är emellertid offentliga stöd den lilla delen. De resurser som verkligen gör att gapet mellan herr- och damfotboll är så stort handlar om marknad, publik och sponsorer. Här uppstår en fråga som mest kan liknas vid hönan och ägget. Vad kommer först?

”Det blir lätt en uttjatad klyscha men utgångsläget för damfotbollen som helhet har egentligen aldrig varit bättre.”

Om produkten är bra kommer publiken och med den sponsorerna och stjärnor skapas. Samtidigt måste det finnas resurser för att göra produkten bra. Då handlar det om alltifrån bra förhållanden att bedriva träning och återhämtning till nivån på lönerna och marknadsföringen. Det kan inte bara handla om den yttersta toppen utan om att fler längre ned i hierarkin ska kunna satsa helhjärtat på sin fotboll precis som hos herrarna. Allt för att skapa en stabil bas att bygga från.

I Europa är trenden tydlig. De stora herrklubbarna har damlag som får omfattande resurser. Fortfarande långt från vad herrlagen får men sett ur ett historiskt perspektiv för damfotbollen stora summor. Satsningarna bär frukt. I våras slogs publikrekordet för damfotboll när semifinalen i Champions Leauge mellan Barcelona och Real Madrid lockade 91 553 åskådare. I Sverige har inte herrlagen de resurser som finns på kontinenten men även här är trenden att de traditionella herrklubbarna satsar på damlag. Drivet både av ett yttre tryck rörande jämställdhet men också utifrån att det finns en potential att stärka varumärket och skapa ett större intresse runt sin förening. Topplagen i Sverige är bortsett Häcken (vilket är en historia för sig) dock fortsatt rena damlag eller sådana föreningar där damerna är föreningens bästa representationslag. Kristianstads DFF är exempel på det förstnämnda exemplet och Vittsjö på det andra.

Sverige har traditionellt legat långt framme när det gäller damfotboll. Följer utvecklingen på damsidan hur det ser ut på herrsidan kommer våra klubblag generellt tyvärr att halka efter konkurrenterna i Europa och våra bästa spelare vara utspridda i europeiska klubblag. Vi ser det redan idag men det kommer mest troligt att bli än vanligare i framtiden med även spelare långt från landslagen som spelar i europeiska klubbar.

Det blir lätt en uttjatad klyscha men utgångsläget för damfotbollen som helhet har egentligen aldrig varit bättre. Nu gäller det att vässa produkten och hitta smarta samarbeten för att kunna ta fotbollen till nästa nivå. Det gäller att bygga på sina egna värden och styrkor och inte bara tro att det går att kopiera vad som gjorts inom herrfotbollen.

Johan HammarqvistSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.