Annons

Anela Murguz: Den som tränar bör skippa sin Nocco

Att fler är intresserade av träning betyder inte att de gör sundare matval.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 21 augusti 2024
Anela Murguz
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.
Energidryck – ett vanligt inslag i gymmet. En kopp kaffe är ett bättre och mer hälsosamt alternativ.
Energidryck – ett vanligt inslag i gymmet. En kopp kaffe är ett bättre och mer hälsosamt alternativ.Foto: Anders Wiklund/TT

Det är trendigt att träna. Särskilt hos den unga generationen finns ett stort intresse för träning. Till exempel låg träning och hälsa, tillsammans med pengar, högst upp på 16- till 25-åringarnas priolista i en årlig rapport av Ungdomsbarometern som kom tidigare i år.

De är förvisso inte lika delaktiga i idrottsföreningar som förr. I stället verkar många söka sig till gymmen, gissningsvis för att bland annat styrketräning har fått ett rejält uppsving på sociala medier de senaste åren.

”Försäljningen av energi- och sportdryck ökat med 551 procent sedan 2012.”
Annons

Det är i grunden en sund utveckling med tanke på den stillasittande tillvaro som många ungdomar annars lever i. Men att man intresserar sig för träning och hälsa betyder inte nödvändigtvis att man lever – eller framförallt äter – hälsosamt.

I en granskning av Expressen framgår att försäljningen av energi- och sportdryck ökat med 551 procent sedan 2012. Konsumenterna är främst yngre personer. Här finns gissningsvis energidryckerna Red Bull och Monster, som inte är särskilt förknippade med träning och hälsa. Men på senare år har det dykt upp nya aktörer på marknaden som riktar sig till träningsintresserade, som till exempel Nocco som ägs av företaget Vitamin Well och som förekommer i Expressens granskning.

Det är inte särskilt långsökt att anta att företagen bakom dessa drycker har fått en skjuts av den träningstrend som råder i samhället. Det räcker med att gå till närmsta träningsanläggning: Om det inte finns en och annan person som smuttar på en Nocco eller Barebells, en chokladproteinbar som också ägs av Vitamin Well, så säljs de garanterat vid gymkassan.

”Den som tränar vet att det inte finns genvägar till de mål man har satt upp för sig själv. Frågan är när samma insikt och intresse ska omfatta vår kost.”

Genom hur produkterna paketeras och marknadsförs skapas en illusion av att de skulle vara hälsosamma och nödvändiga för en hälsosam livsstil. Men det är de inte.

Varumärken som Nocco, Celcius, Barebells och Nije innehåller förvisso mindre socker än exempelvis en chokladkaka eller läskedryck, men har fortfarande många tillsatser och faller under kategorin ultraprocessad mat. Alltså där även chips, glass, pommes frites och annan snabbmat hör hemma.

Men det tänker man sällan på eftersom träningsprodukter framstår som ett mer hälsosamt alternativ. Med tanke på att svenskarna är det folk som äter mest ultraprocessad mat i hela EU, och att ultraprocessad mat ökar risken för en rad sjukdomar, bör det betraktas som ett folkhälsoproblem. Intaget av ultraprocessad mat behöver minska.

Det kan vara svårt när det gäller vissa typer av livsmedel. Fördelen då? Att det inte är det minsta svårt när det kommer till något så onödigt och överflödigt som vitaminvatten och annat trams.

Den som tränar vet att det inte finns genvägar till de mål man har satt upp för sig själv. Frågan är när samma insikt och intresse ska omfatta vår kost. Vi behöver ta färre genvägar även på den fronten genom att laga mer mat från grunden – och dissa överhajpade träningsprodukter, förslagsvis till förmån för en gammal hederlig banan nästa gång vi går till gymmet.

Anela Murguz är ledarskribent på moderata Borås Tidning. Detta är en gästkrönika på ledarsidan.

Annons
Annons
Annons
Annons