Annons

Sofia Nerbrand: Kapitalismen ger Tesla till folket

Fritänkare, nya produkter, bättre teknik, mer tillverkning och global handel. Det är skälen till att fler och fler har råd att köra egen elbil.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 10 mars 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Norra Skånes politiska hållning är grön och liberal.
Fler lär köpa Tesla när priset halveras.
Fler lär köpa Tesla när priset halveras.Foto: Eric Gay

Elon Musk har föresatt sig att elektrifiera jordens fordonsflotta. Han utvecklade Tesla och ämnar nu skala upp produktionen rejält – för att minska utsläppen, göra bilarna billigare och för att tjäna pengar för att utveckla fler saker.

Det är nobla föresatser.

Annons

Och superentreprenören är på god väg: En Tesla Model 3 är i dag 30 procent billigare att tillverka än när den kom 2018.

Elbilar har hittills varit dyrare än bensin- och dieselbilar på grund av de höga kostnaderna för batterier. Men priset på batterier minskar dramatiskt – det sjönk med 85 procent mellan 2010 och 2020 och fortsätter att falla. Detta beror på Wrights lag: kostnaden för att tillverka en produkt minskar med en viss procentsats för varje fördubbling av produktionen. Ett par bra exempel är datorn och mobiltelefonen som först bara kunde köpas av kapitalstarka kunder, men i dag är var mans egendom.

Den första Teslan rullade ut från fabriken 2012 och i dag kan företaget producera nära två miljoner bilar per år. Att jämföra med Toyota – världens största biltillverkare – som producerade 10 miljoner bilar 2022.

Men Tesla har nyligen öppnat en fabrik utanför Berlin och ska investera miljarder i en ny stor anläggning i Mexiko. Målet är att tillverka 20 miljoner Tesla-bilar årligen.

I Sverige har bilförsäljningen minskat jämfört med för ett år sedan – men andelen laddbara hybrider och elbilar stiger och står nu för över hälften av alla nya bilar som rullar på vägarna. Och denna utveckling lär fortsätta.

”Nu kör Skånetrafiken elbussar från det multinationella företaget BYD.”

Den globala försäljningen av elbilar ökar kraftigt och har nu passerat en biljon dollar, över 10 000 miljarder kronor, enligt en ny rapport från BloombergNEF.

En ny Model 3 kostar lite drygt 500 000 kronor, men priset på nästa generation kan pressas ner till 250 000 kronor (Warp News 6/3). Tack vare teknikutveckling, visionärer med företagarförmåga, världsomspännande handel och investeringar i fabriker kan Tesla bli en folkbil.

Tesla har också utmanat hela den traditionella bilindustrin, som var sen på bollen med att ta fram eldrivna fordon. Men nu kör Skånetrafiken elbussar från det multinationella företaget BYD och i Indien har Mahindra utvecklat eldrivna och smarta auto-rickshaws (motordrivna trehjulingar som är populära i trånga megastäder).

EU vill införa ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar från år 2035. Men ska det kunna bli verklighet behövs privata företag och fritänkare som tar fram alternativa transportmedel. Det offentligas lagar och regler i all ära. De behövs för att sätta ramarna. Men det är kapitalismen som levererar bilar till folket.

Annons
Annons
Annons
Annons