Annons

Mathias Sundin: Stora batterier är den snabbaste lösningen på elkrisen i Skåne

Att bygga batteriparker är det bästa vi kan göra nu. Det skulle både kapa pristoppar och stabilisera elnätet inom rimlig tid.
Mathias Sundin
Ledare – gästkrönika • Publicerad 23 december 2021
Mathias Sundin
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.
Batteridrift.
Batteridrift.Foto: Emil Langvad/TT

”För all del att ha världens största batteri, ha världens största banan… men det löser inte problemet.” Så sade Australiens premiärminister Scott Morrison, när Elon Musk lovade att bygga ett jättebatteri i södra landet för att komma tillrätta med de återkommande strömavbrotten. Men det gjorde det, och det är också den snabbaste lösningen på de extrema elpriserna i södra Sverige.

Bakgrunden till banan-batteridebatten var ett stort strömavbrott som ägde rum 2016. Södra Australien upplevde en storm som skadade elnätet, bland annat tre av de fyra högspänningsledningar som förbinder Adelaide-området till de norra och västra delarna av delstaten. Detta satte hård press på nätet och delar av det började kopplas bort, vilket ledde till att vindkraftverk stängdes av.

Annons

Det skapade fler avbrott och så småningom slocknade hela nätet. Ytterligare två strömavbrott på bara några månader och debatten om hur man skulle lösa problemet blev intensiv. Det var då Elon Musk äntrade debattscenen med ett erbjudande om att bygga ett batterilager på 100 MW inom 100 dagar – annars skulle det vara gratis.

Batteriet heter Hornsdale Power Reserve och byggdes så småningom till ett pris lägre än beräknat och på bara drygt två månader. Det har fungerat bättre än nästan alla förväntat sig. Det sattes i drift redan innan det var officiellt invigts och tillförde lagrad vindkraft i nätet i en tid då priserna steg kraftigt på grund av värme och låg vindkraftproduktion och ingen energi kom från ett kolkraftverk.

”En batteripark kan laddas när det produceras mycket billig el från vindkraft och kärnkraft, eller på nätterna när förbrukningen är låg.”

Två veckor efter invigningen testades batteriet igen. Plötsligt kopplades ett stort kolkraftverk bort och orsakade en nedgång i frekvensen i nätverket. Bara millisekunder senare gick Tesla-batteriet in och injicerade 7,3 MW i nätverket. Detta var flera sekunder innan den tänkta reserven, en kolanläggning, tog vid.

Under sitt första driftsår, 2018, sparade batteriet energikunderna 40 miljoner dollar, och 2019 ökade besparingen till 116 miljoner dollar. 2020 gjorde ägaren Neoen 46 miljoner dollar från energilagring, vilket är hälften av kostnaden för att bygga batteriet.

Hornsdale-batteriet var världens största när det byggdes, men nu ser vi många stora batteriprojekt runt om i världen. Nyckeln är snabbt fallande batterikostnader. Mellan 2010 och 2021 sjönk kostnaden för litiumjonbatterier med 90 procent.

En batteripark kan laddas när det produceras mycket billig el från vindkraft och kärnkraft, eller på nätterna när förbrukningen är låg och det av den anledningen finns ett överskott. På morgonen när industrin kör igång och kaffebryggare och bilvärmare går varma hjälper batteriet till att stabilisera nätet och kapar pristopparna. Det kan ersätta behov av fossil effektreserv, som oljekraftverket i Karlshamn.

Det finns i dag ett antal mindre batterilager i Sverige. Det vi behöver nu är flera i Hornsdale-storlek. Här finns en stor möjlighet för företag och entreprenörer att tjäna pengar och samtidigt göra rejäl nytta i det svenska energisystemet.

Stor batterilagring är såklart inte det enda som behövs. Vi behöver vind, sol, ny modern kärnkraft, smarta nät och hem som optimerar både produktion och användning. Men batteriparker är det snabbaste vi kan göra nu som både kapar pristoppar och stabiliserar nätet. Dessutom är det ett långsiktigt inslag i ett modernt energisystem.

Mathias Sundin är ordförande för framtidsstiftelsen Warp Institute.

Detta är en krönika på ledarsidan.

Annons
Annons
Annons
Annons