Årets julklapp: stormköket
Det är verkligen ingen nymodighet som får utmärkelsen årets julklapp år 2020, utan det gamla välkända stormköket.
Utnämningen från HUI Research är gjord med tanke på hur våra liv förändrats sedan coronapandemin drabbade Sverige och världen. Svenskarna har börjat umgås mer utomhus, både hemma och ute i naturen.
– 2020 har ju verkligen varit ett år då vi har förändrat våra beteenden i hur vi träffas och vi har vistats alltmer ute i naturen för att kunna träffa våra nära och kära, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI som utsett årets julklapp varje år sedan 1988.
Nyväckt intresse
Det finns flera kriterier som årets julklapp ska möta. Bland annat ska den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året och gärna representera den tid vi lever i. I år är det pandemin och den ökade friluftstrenden som HUI tagit fasta på.
– Vi har en stark kultur av att träffas över måltider och den kvarstår ju även i en osäker tid av pandemi. Vi har fått hitta nya sätt att träffas över en fika eller middag, säger Sophie Nilsonne.
Svemester
Under året har många svenskar semestrat i Sverige, så kallad svemester, vilket har visat sig i besöksrekord på bland annat många vandringsleder. Dessutom sålde friluftsutrustning som smör i solsken i somras. Men alla har inte ägnat sig åt stora friluftsäventyr. Många har även gjort fler besök i lokala parker och grönområden än vanligt, och utomhusaktiviteterna väntas fortsätta i vinter.
HUI vill inte att utnämningen av årets julklapp ska ses som en uppmaning att alla ska köpa just den produkten, utan snarare som en trendspaning.
– Vi försöker absolut inte att driva konsumtionen eller samhället i någon viss riktning, utan det är en reflexion av hur samhället ser ut, säger Sophie Nilsonne.
Kristin Groth/TT
1988 Bakmaskin
1989 Videokamera
1990 Wokpanna
1991 Cd-spelare
1992 Tv-spel
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefon
1995 Cd-skiva
1996 Internetpaket
1997 Elektroniskt husdjur
1998 Datorspel
1999 Bok
2000 Dvd-spelare
2001 Verktyg
2002 Kokbok
2003 Mössa
2004 Platt-tv
2005 Pokerset
2006 Ljudbok
2007 GPS-mottagare
2008 En upplevelse
2009 Spikmatta
2010 Surfplatta
2011 Färdigpackad matkasse
2012 Hörlurar
2013 Råsaftcentrifug
2014 Träningsarmband
2015 Robotdammsugare
2016 VR-glasögon
2017 Elcykel
2018 Återvunnet plagg
2019 Mobillåda
2020 Stormköket
Källa: HUI Research
År 2020 är enligt HUI det mest osäkra året hittills att försöka förutse julhandeln, med anledning av coronapandemin. Bolaget har därför i år valt att presentera tre scenarier för den kommande julhandeln:
Scenario 1: Butikerna kan hålla öppet som vanligt och kunderna upplever att det är säkert att vistas där. Om detta inträffar kan färre utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang ge förutsättningar för en extra skjuts i julkonsumtionen, med en möjlig tillväxt i både dagligvaruhandeln (7%) och i sällanköpsvaruhandeln (4%).
Scenario 2: Konsumenter avstår till viss del från konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner. Även här bedöms en tillväxt för dagligvaruhandeln (5%), men ett tapp för sällanköpshandeln (-2%).
Scenario 3: Tuffare restriktioner än i dag leder till många stängda butiker, och ett lågt maxtal för antalet besökare i butikerna och/eller att e-handelns kapacitet inte räcker. Även här tror HUI att det kan bli en tillväxt i dagligvaruhandeln (3%), men ett stort tapp i sällanköpsvaruhandeln (22%).
Förra året, 2019, passerade julhandeln 80 miljarder kronor i försäljning.
Källa: HUI:s julprognos 2020