Annons

Restriktioner slår mot Clas Ohlson

Publicerad 13 november 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. Arkivbild
Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. ArkivbildFoto: Lars Pehrson/SvD/TT

Pandemin och restriktioner tryckte ned butikskedjan Clas Ohlsons försäljning till 718 miljoner kronor i oktober, en nedgång med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

En svagare norsk krona bidrar också till nedgången.

Annons

Mätt i jämförbara enheter och i lokal valuta ökade kedjans försäljning med 2 procent.

Onlineförsäljningen i oktober lyfte 51 procent till 58 miljoner kronor, i linje med kedjans långsiktiga tillväxtmål.

Antalet butiker var vid utgången av oktober 228, vilket var fyra färre än ett år tidigare.

"Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund", skriver Lotta Lyrå, Clas Ohlsons vd, i en kommentar.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons