Annons

Arla förlorar mot KO

Ekonomi • Publicerad 2 februari 2023
Arla förlorade kampen mot KO. Arkivbild.
Arla förlorade kampen mot KO. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

Arla får inte använda uttrycket netto noll klimatavtryck när mejerijätten marknadsför sina produkter, beslutar Patent- och marknadsdomstolen.

Därmed går domstolen på Konsumentombudsmannens (KO) linje som stämt Arla för marknadsföringen.

Annons

Enligt domstolen ger reklamen det missvisande intrycket att mejeriprodukten inte ger något klimatavtryck alls, enligt ett pressmeddelande från KO.

"Domstolen anser inte att konsumenterna förstår att företagets löfte om netto noll bygger på klimatkompenserande aktiviteter som först om 100 år skulle kunna kompensera för det klimatavtryck som mjölkproduktionen ger upphov till", skriver KO.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons