Blodigt när Barbès gör Macbeth

Kultur och Nöje Teaterblodet, som blandats med sirap för en tjockare konsistens eller soya för en lite lösare, gör de blodiga stridsscenerna otäckt realistiska.
Publicerad 26 augusti 2009 • Uppdaterad 13 december 2021
Macbeth
Macbeth

Teaterblodet, som blandats med sirap för en tjockare konsistens eller soya för en lite lösare, gör de blodiga stridsscenerna otäckt realistiska. Scenerna med svärdsfäktning är instruerade av en kampkoreograf – Mats Hellerstedt Thorin som också gör rollen som Macbeth själv – och ser inte ofarliga ut. Musiken av Mikael Gomilsek är ödesmättad på samma sätt som soundtracket till Twin Peaks. Men det är i första hand röst, kropp och Shakespeares text som Varietéteatern Barbès vill lyfta fram i dramat. Valet av pjäsen har sin upprinnelse i en kurs som Nina Jemth, ena halvan i Barbès konstnärliga ledarduo, gick i England. Hos en pedagog arbetade hon med Shakespearetexter utifrån röstarbetet. – Det var så spännande och jag kände att jag ville arbeta vidare med det på scenen, säger Nina, som gestaltar Lady Macbeth. Och Macbeth är en fantastisk text som det är njutbart att arbeta med. – Det är en knivskarp, fokuserad berättelse, som en ljusstråle som går rakt ner i fallet och upplösningen, säger Pelle Öhlund, andra halvan i Barbès-duon, som bearbetat pjäsen så att den passar gruppens mindre ensemble och som regisserar och spelar Banquo med flera. I original krävs 27 medverkande, på Inkonst står sju personer på scenen. – Det har varit ett spännande arbete med tankar kring hur man kan ta ut svängarna, hur man kan förhöja det teatrala utifrån röst och kropp. Jag tror att Shakespeare skulle ha gillat vår uppsättning, han var ju mycket för det folkliga, säger Pelle Öhlund. I sin förra succéomsusade produktion, Ingen anledning till panik, arbetade Pelle och Nina med projektioner. Det fortsätter de med nu. – Häxorna, eller demonerna som vi kallar dem, projiceras och försvinner in i Macbeth, som för att illustrera den inre kampen, säger Nina Jemth, som tycker att en intressant aspekt i tragedin är hur Macbeth går in i det som ska leda till katastrofen med öppna ögon. – Som ett galopp lopp rakt in i stenväggen. – Eller som fallet in i den ekonomiska krisen, det måste ju ha funnits bankmän som visste vad som skulle hända, men som bara fortsatte som vanligt, säger Pelle. Eller som reaktionerna på klimathotet. Det är något väldigt mänskligt. Att sätta upp Macbeth förknippas ofta med teaterskrock. Underliga saker sägs hända. – Om man säger namnet Macbeth åkallar man densamme, säger Mats Hellerstedt Thorin. Då måste man springa ut ur teatern, snurra tre varv, säga den värsta svordom man kan och så knacka på dörren igen för att bli insläppt. Mats Hellerstedt Thorin lärde sig fäktningskonst när han utbildade sig till skådespelare i England och är en av få i Sverige som kan titulera sig kampkoreograf. Även om det ser farligt ut i fäktningsscenerna kommer säkerheten alltid först. – Det finns ett otroligt säkerhetstänk, säger Matthias Thorbjörnsson, som spelar Macduff och Doktorn. När adrenalinet kommer ligger det tänket i kroppen, det sitter precis som replikerna. – Det är skådespelarkonst i ett nötskal, säger Nina Jemth. Samspel, kylighet, passion, känsla och energi i ett. Macbeth ges under en kort spelperiod i Malmö. Barbès hoppas att produktionen ska leva kvar och hitta andra spelplatser framöver, precis som förra produktionen Ingen anledning till panik. Den gästspelar i slutet av november på Stockholms stadsteater.

Yvonne Erlandsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.