Ett steg närmare ny vägkorsning
Många förslag har dryftas genom åren om hur väg 21 genom Perstorp ska byggas om. Men på grund av omständigheter, till exempel flytt av pengar till andra projekt, har ombyggnaden i Perstorp flyttas fram. Fast nu ser det ut att kunna bli av. Kommunen och Vägverket för en dialog om en ombyggnad av sträckan från Industrispåret vid Brukshotellet förbi Netto. Sträckan inkluderar korsningen väg 21-Köpmangatan-Gustavsborgsvägen. Vägverket presenterade på onsdagen två alternativ för kommunstyrelsens arbetsutskott på hur en ombyggnad kan göras. Kostnaden för båda alternativen är cirka 13,5 miljoner kronor. – Vi valde mellan en rondellösning eller en fyrvägskorsning. Ett enigt arbetsutskott fastnade för fyrvägskorsningen som vi menar är bäst för oskyddade trafikanter plus att de blir ett jämnare trafikflöde, berättar kommunstyrelsens ordförande Ulrika Thulin (S). – I samtalen med Vägverket har vi delat upp hela sträckningen genom Perstorp i tre etapper. Den nu aktuella biten är prio ett, fortsätter Ulrika. En detaljplan för området ska nu arbetas fram och ställas ut. Om allt går enligt planerna kan beslut tas i höst och byggstart kan ske våren 2010. – Nu hoppas vi verkligen det här blir av. Det är Perstorps tur nu, säger Anders Ottosson, tillförordnad kommunchef. Med den nya fyrvägskorsningen förväntas hastigheten sänkas dramatisk på sträckan. Förutom grönytor med träd, upphöjningar och filer för vänstersvängar, såväl in mot centrum som till Netto sänks hastigheten till 40 kilometer i timmen. Kommunen har själva kontrollerat hastigheter på sträckan och där registrerat hastigheter över 100 km/tim varför man anser det högst angeläget att ombyggnation påbörjas. – Fyrvägsalternativet kräver dessutom mindre underhåll än en rondell enligt Vägverket, säger kommunstyrelsens vice ordförande Sven-Erik Sjöstrand (V). – Och nu önskar vi även att Banverket snyggar upp på sin mark vid stationsområdet så genomfarten verkligen öppnas upp, inflikar Ulrika Thulin.