Försäkringsbolag nedringda efter ovädret
Erik Arvidsson, expert på skadeförebyggande arbete på Folksam, berättar att de har mottagit över 250 anmälningar sedan i söndags då ovädret tog fart.
– 80 procent av fallen gäller översvämmade källare, men även om träd som blåst ned, och bilar som kört ned i vattenmassor, säger han.
Samtidigt understryker han att ovädret denna gång medför vissa skillnader jämfört med tidigare händelser.
– Den stora skillnaden nu är att vi ser en spridning i landet som vi inte har sett förut. Folk hör av sig från Skåne till södra Norrland, även om det mestadels är centrerat kring Örebro och Västra Götaland.
Försöker nå kunder
Trygg-Hansa bedriver ett omfattande arbete med att försöka nå ut till sina kunder i förebyggande syfte.
– Vi skickar ut sms till kunder som bor i områden där vi ser att det finns risk för höga vattenflöden, och informerar om hur man kan förebygga skador genom att till exempel tömma källarförråd, rensa hängrännor och den sortens åtgärder, säger Maria Ankarcrona, kommunikationschef på Trygg-Hansa till TT.
Varken Folksam eller Trygg-Hansa tror att händelsen kommer att påverka försäkringspremierna.
– Vi betraktar det här som en enskild händelse. Det är för tidigt att uttala sig om vilka effekter det får på försäkringspremierna. Just nu kan vi inte se att det påverkar på sikt, säger Ankarcrona.
Skäl att hålla nere premierna
If, en tredje försäkringsjätte, har tät kontakt med byggpartner för att säkerställa att de har tillräckligt med kapacitet och utrustning för det allvarliga läget. Det uppger Jenny Rudslätt, skadechef på bolaget.
– Vi vet inte vart detta tar vägen, utan bedömer alltjämt skadeläget och det kommer ta tid innan vi vet hur mycket ovädret har kostat oss alla.
– Det är inte uppe i Gävlenivå än, säger hon och åsyftar översvämningarna från skyfallen som drabbade Gävle sommaren 2021.
Staden fick då över 160 millimeter regn på ett dygn, en högre mängd än under en normal månad.
Försäkringspremierna påverkas av förhöjda risker som kommer med skyfall och naturfenomen, betonar Jenny Rudslätt.
– En oförutsedd händelse ska vi klara av. Det har vi kapital för. Det är när vi ser upprepade mönster som vi kan ändra vår inställning.
– Vi har många skäl att hålla nere premierna. Vi vill att kunderna ska vara försäkrade och inte känna sig nödgade att avstå från det för att premierna sticker iväg.
Saknar beredskap
Sedan Gävle har medvetenheten ökat kring vikten av förebyggande arbete kopplat till extremväder, anser Jenny Rudslätt.
– Det gäller både enskilda individer och fastighetsförvaltare.
– Vi har vi haft mycket kontakt med Gävle kommun efter översvämningarna där, och de har rannsakat sig själva och insett att det är för dyrt för dem och invånarna att en sådan händelse inträffar igen och de är oförberedda.
Likväl är det många kommuner som saknar beredskap för extremväder, bedömer hon.
– Flera kommuner blundar fortfarande för den här sortens risker, eftersom det är kostsamt att se över avloppssystemet, men det blir betydligt dyrare i längden om man duckar från det.