Annons

Kommuner kritiseras för bristande information

Myndigheter brister i sitt ansvar att lämna information om upphandlade leverantörer. Av 14 granskade myndigheter kritiserar nu Konkurrensverket sju kommuner och tre regioner för att inte uppfylla lagkraven.
Ekonomi • Publicerad 4 november 2022
Enligt Konkurrensverket ser det väldigt olika ut i fråga om hur myndigheterna informerar om upphandlade leverantörer. Arkivbild.
Enligt Konkurrensverket ser det väldigt olika ut i fråga om hur myndigheterna informerar om upphandlade leverantörer. Arkivbild.Foto: Claus Gertsen /TT

Det handlar om verksamheter som kommunerna eller regionerna tecknat kontrakt med, som till exempel hemtjänst eller primärvård.

Syftet med informationsansvaret är att enskilda ska kunna göra ett väl grundat val av leverantör. Informationen ska därför vara saklig, relevant, jämförbar, lättförståelig och lättillgänglig.

Annons

Enligt Konkurrensverket ser det väldigt olika ut i fråga om hur myndigheter informerar på sina webbplatser och hur mycket.

"Vi såg till exempel att det fanns fall där myndigheten knappt lämnade någon information alls", skriver Konkurrensverket på sin sajt.

Verket inledde därför en granskning av 14 upphandlade myndigheter huruvida de uppfyller ansvaret enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). Bristerna som upptäcktes hos de tre regionerna och sju kommunerna ser ut på olika sätt.

"I vissa fall handlar det till exempel om att kraven på saklighet och jämförbarhet inte säkerställts, eller att informationen inte är lättillgänglig i den omfattning som LOV kräver", skriver Konkurrensverket.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons