Kommuner kritiseras för bristande information
Det handlar om verksamheter som kommunerna eller regionerna tecknat kontrakt med, som till exempel hemtjänst eller primärvård.
Syftet med informationsansvaret är att enskilda ska kunna göra ett väl grundat val av leverantör. Informationen ska därför vara saklig, relevant, jämförbar, lättförståelig och lättillgänglig.
Enligt Konkurrensverket ser det väldigt olika ut i fråga om hur myndigheter informerar på sina webbplatser och hur mycket.
"Vi såg till exempel att det fanns fall där myndigheten knappt lämnade någon information alls", skriver Konkurrensverket på sin sajt.
Verket inledde därför en granskning av 14 upphandlade myndigheter huruvida de uppfyller ansvaret enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). Bristerna som upptäcktes hos de tre regionerna och sju kommunerna ser ut på olika sätt.
"I vissa fall handlar det till exempel om att kraven på saklighet och jämförbarhet inte säkerställts, eller att informationen inte är lättillgänglig i den omfattning som LOV kräver", skriver Konkurrensverket.