”Personalen verkar ha mindre tid”

Broby För första gången på flera år delade kommunen i höstas ut en enkät till samtliga boende på de egna äldreboendena.
Publicerad 22 mars 2010 • Uppdaterad 13 december 2021
De flesta äldre är nöjda med sin vård. Foto: Scanpix
De flesta äldre är nöjda med sin vård. Foto: Scanpix

För första gången på flera år delade kommunen i höstas ut en enkät till samtliga boende på de egna äldreboendena. Resultaten som nu redovisas bygger på svaren från 66 procent av de boende eller deras anhöriga. Av dem får kommunen både ris och ros. Många, eller 84 procent, säger sig vara nöjda med bemötandet från personalen på boendet. Ännu fler, 86 procent, är nöjda med sin vård som helhet medan fem procent är mycket missnöjda. Värre är det med tillgången till utevistelse, möjligheterna att duscha och matkvaliteten. Enligt de kriterier för en god kvalitet inom vården som politikerna själva fattade beslut om för ett år sedan ska aktiviteter erbjudas dagligen och de gamla få gå ut minst en gång i veckan. I själva verket har endast 26 procent av de svarande erbjudits utevistelse minst en gång per vecka och 47 procent aktivitet eller social samvaro minst en gång i veckan. Totalt är 36 procent nöjda med aktiviteterna. I kommentarerna lyfter flera boende fram personalens brist på tid som ett problem. "Det är tiden som fattas för den personal som jobbar nu. De gör ett mycket bra jobb" säger en. "Personalen verkar ha mindre tid med oss, de bara springer och har brått" menar en annan som gärna skulle vilja sitta och prata om sina funderingar om förr och framtiden, eller ta en promenad utomhus. "Varför så många vikarier? För lite personal?" undrar en tredje. Synbar tidsbrist går igen även i form av hjälpen att duscha eller bada. 70 procent är nöjda med detta medan sju procent är klart missnöjda. När det gäller maten säger sig 53 procent vara nöjda. En tredjedel uppger att de får det slags mat som de önskar. Möjlighet att välja mellan två rätter finns bara på Västanvid. En sak som kommunens kvalitetsutvecklare Elisabet Olsson konstaterar kan bli bättre är de boendes inflytande över sin hjälp. Få gamla hade till exempel fått vara med och ta fram en plan över sina behov och önskemål, trots att det sägs att detta ska ske.

Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.