Redo för regndans på Det Ny Teater
Dansaren Lisa Agby kunde den skånska publiken senast se i Robert Gustafssons jubileumsshow på Amiralen i Malmö och musikalartisten Joel Brekke har medverkat i flera uppsättningar på Nöjesteatern och på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Att arbeta i Danmark eller i Sverige är ingen större skillnad, tycker de.– Skillnaden är snarare om du jobbar på en institutionsteater eller på en privatteater, säger Lisa Agby. Nu står de båda på Det Ny Teaters scen i Singin' in the rain, där repetitionerna inför premiären 25 januari har gått in på det sista intensiva slutvarvet. De vanliga premiärnerverna syns inte till.– Vi känner att vi ligger bra till, säger Joel Brekke. Det känns inte så stressigt. Båda två ingår i ensemblen och tar sig an flera olika roller. Joel Brekke kommer även att få hoppa in i en av de stora rollerna som Cosmo Brown. Lisa Agby har en liten scen redan i inledningen.– En liten solospot där jag gör en bedagad strippa, säger hon med ett skratt. Men det är inte mig man ser utan en kostym. Det är en av många kostymer för Lisa, som dyker upp i ungefär tio olika skepnader på scenen.– Ett par ombyten är riktigt tajt med tid, men det är ingenting som oroar mig. Första gången kan det var lite knepigt, men det där får man snart upp farten på, säger hon. Joel Brekke har också en rad ombyten.– Det blir nästan som en liten koreografi bakom scenen med allt som händer där, säger han. Singin' in the rain är en musikal som båda tycker är rolig att jobba med.– Jag kände redan när jag såg den första gången för tio år sedan att den har allt. Dans, sång, skådespeleri, humor. Den här musikalgenren tycker jag nästan är den bästa, säger Lisa Agby.– Ja, och sång, dans och dramatik är i balans, det är roliga scener, bra dansscener, säger Joel Brekke. Vilken är favoritscenen?– Det är nog det långa danssjoket i andra akten, ett nio minuter långt dansnummer, säger Joel och Lisa. Dessutom har musikalen regn.– Det regnar riktigt mycket, säger Lisa Agby. Så mycket att sminket förstörs. För oss i ensemblen händer det bara i sista numret så det gör förstås ingenting. Det Ny Teater har samma regnmaskineri som Malmö Opera hade när musikalen spelades här.– Ja, det är riktigt att vi har samma vattenmaskineri, men det är ju bara tekniken. Allt annat är annorlunda och ser helt annorlunda ut, säger teaterchefen Niels-Bo Valbro. Det Ny Teater har en veteran i sammanhanget i sitt produktionsteam. När musikalen hade premiär i Londons West End med Tommy Steele i huvudrollen 1983 på London Palladium gjordes kostymerna av Terry Parsons. Nu gör samme Parsons kostym och scenografi till den danska produktionen. Han har tidigare gjort flera stora och flotta produktioner på den danska teatern samt 37 stora produktioner i London. Samtidigt ska Singin' in the rain återuppstå på Palace Theatre i London, där man får klara sig med en annan designer. Terry Parsons kommer dock inte att inspireras av sin första design för musikalen.– Nej, det är inte ens riktigt samma musikal. Den föreställningen gjordes speciellt för Tommy Steele och inte helt efter manuskriptet. Hans roll var större och de andras mindre, förklarar Niels-Bo Valbro.