”Tekniken är vår femte ensemblemedlem”
Repetitionerna inför Oscar Liljas försvinnande har flyttat in på Hipps stora scen och det är dags att prova allt på scen, samtidigt – med kostym på.
Och svart blir det, både på scen och i salong. Växelvis skymtar sedan de fyra ungdomar som, tillsammans med den mystiske poeten Oscar Lilja, är den här skräckberättelsens huvudpersoner. De befinner sig bakom ett svart, genomskinligt draperi och har ytterligare ett mörkt rum bakom.
I dåtid är vi på folkhögskolan Smedjebyn där allas konstnärsdrömmar ska förverkligas. Skolan ligger långt inne i skogen och granne med Oscar Liljas förfallna herrgård och de fyra dras djupt in i hans skymningsvärld. I nutid återvänder två av dem för att reda ut vad det var som hände den där hösten, som ”doftade av våta löv och söt förruttnelse”, när de fick ta ställning till hur långt de är beredda att gå för att förverkliga sina drömmar.
Alla fyra är unga och även om de har en gedigen skådespelarbakgrund har de inte sin utbildningstid så långt bakom sig. Lilja Fredrikson och Ana Stanišic var klasskamrater på Stockholms Dramatiska Högskola och gick ut 2015. Det gjorde Philip Lithner också, men från teaterhögskolan i Luleå. Alexander Abdallah, som är född 1993 och yngst i gruppen, gick ut teaterhögskolan i Malmö så sent som våren 2018.
Lilja Fredrikson har också erfarenhet från att spela med och mot videoprojektioner från Unga Teaterns prisbelönta föreställning En annan värld.
Efter förmiddagens repetition samlas de medverkande i en ring på scenens blanksvarta golv bland omkullvälta stolar och diskuterar in i minsta detalj vad som har fungerat med kostymerna, och inte. Och allt är viktigt – från de små och besvärliga knapparna som försenade Lilja Fredriksons kostymbyte till Ana Stanišics tyllkjol som är för stor i midjan och färgen på Philip Lithners skjorta. Många, många små – och stora – detaljer måste fixas före premiären.
På scen i Oscar Liljas försvinnande: