Trafikverket rullar in med få förändringar
Den 1 april går verken för väg, järnväg, sjö- och luftfart under ett verk – Trafikverket. Verksamheten ska effektiviseras, vilket samtidigt betyder att en del tjänster så småningom försvinner. – Det finns en övertalighet, men vi vet inte hur många som får gå. Men det är ett jobb som måste göras och ett jobb vi kommer att påbörja under året, säger verkets generaldirektör Gunnar Malm. Av de gamla myndigheternas drygt 6 500 anställda valde alla utom fyra att följa med till Trafikverkets organisation. I södra Sverige kommer Skåne, Blekinge och Småland att sorteras under nya Region Syd. Uttalad som huvudort i regionen är Kristianstad. Den som kontaktar det nya verket kommer dock inte att märka någon större skillnad mot i kontakten med de tidigare. – Det som kommer märkas är att hemsidorna byts och att telefonsamtalen svaras med det nya namnet, säger Gunnar Malm. Vinsterna med sammanslagningen är framför allt att dubbelarbete kan effektiviseras bort. Dessutom kan dubbla kompletta system, till exempel utbyggnad av både väg och järnväg på samma sträcka, undvikas genom att det som anses mest samhällsnyttigt väljs. – Transportsätten ska inte konkurrera med utan komplettera varandra. Vad man satsar på är alltid en prioritering och då får vi försöka räkna på vad som är mest samhällsnyttigt, säger den blivande regionchefen Lennart Andersson. Den omformade myndigheten innebär inga förändringar på de infrastruktursatsningar som ligger framåt i tiden. Senare i år blir det byggstart på några etapper av E22:an, och i höst står Citytunneln i Malmö äntligen klar. – Allt det här är ju långsiktiga satsningar. Det går inte att vända upp pengarna dagen efter beslut fattats, utan allt fortsätter som vanligt, säger Lennart Andersson. Sedan tidigare har representanter för Banverket och Vägverket suttit med när den nationella planen gjorts. Men med allt under samma tak tror Gunnar Malm att det blir lättare att prioritera rätt bland de olika satsningarna. – Problemet är våra resurser, behoven är alltid högre än budgeten. Men vi kommer nog få lättare att hitta motiveringar till det vi väljer, säger han. Förhoppningen är att i framtiden kunna dra nytta av sin storlek på fler sätt. – Som stor beställare kan vi få en bättre prisbild, och då kan vi göra fler åtgärder för de pengar vi har, säger Gunnar Malm. Så långt fram är det enbart tankar, fokus ligger två veckor bort. – Prio ett är att ha ett fungerande verk den 1 april. Det är ju nu som resan börjar, hittills har det varit torrsim.