Vita hästen räddar hösten på Nöjesteatern
Vita hästen får premiär 21 september och ensemblen håller som bäst på att pusslas ihop. Egentligen var det meningen att hösten skulle gått i komedins tecken på Nöjesteatern, men den planen sprack och Vita hästen blixtinkallades.– Det kom hastigt på, men det är bara kul, säger Anders Aldgård. Aldgårds senaste version av Vita hästen hade premiär på Gunnebo slott utanför Göteborg förra sommaren och gick under hösten på turné med Riksteatern. Tidningens recensent såg föreställningen i Osby och skrev följande: ”Ibland blir man glatt överraskad, och i den här riksteaterturnerandeuppsättningen av ”Vita hästen” blir man det i parti och minut. Här finns slapstick, improvisationer, lån från andra musikdramatiska verk, parodier på schlagerfestivalen. Och det fungerar.” Vita hästen spelades senast på Nöjesteatern 1998, då med Jan Malmsjö i rollen som Leopold. Anders Aldgård har dessutom en ännu tidigare version av operetten på sitt samvete, då med Lasse Lönndahl och Ingbritt Stiber. 1990 gästade den samma scen.– Jag tycker nog man kan köra en pjäs igen när det gått 8-10 år, säger Anders Aldgård. Och jag kan tycka att det är lite kul att man 2012 presenterar den här gamla operetten och kan visa för folk att gammalt behöver inte kännas mossigt. Riksteaterturnén blev rena Eriksgatan genom Sverige och uppsättningen som vi göra i Malmö i höst bygger ju på den, även om vi inte får 100 procent samma ensemble. Att Vita hästen håller måtten ännu i dag tror Aldgård beror på att den till sin form påminner mycket om en musikal.– Även om den har vissa låtar som är typiska för operetter så har den också en rad andra ingredienser. Och faktum är att när den skrevs 1930 ansågs den för modern för att vara operett. Uppsättningen flirtar med och skojar med operettgenren. Men sången tar man på allvar.– Om ett höga c ingår i en rollfigurs sånger så ska den som sjunger sången kunna ta det. Det finns många vackra sånger i operetten, och huvudrollen är som ett fläskben för en skådespelare. Claes Malmberg i toppform är ganska långt från Max Hansen, men om man tittar historiskt sett så är det många komiker, Poppe till exempel, som gjort rollen. Och det har visat sig att Claes har större sångröst än någon trodde. Sofie Lindberg som Klärchen framför den specialskrivna tungvrickarsången som alltsedan uppsättningen 1998 brukar få publiken att tappa hakan.– Sången är skriven för henne och melodin är en gammal klarinettpolka av Sigurd Ågren, dragspelare och kapellmästare. När jag kom på idén att skriva något till Sofie hade jag den här låten i skallen. Jag skulle ringa och få tillstånd att använda den, men Sigurd själv var död. Med hjälp av Stim fick jag kontakt med hans dotter, som blev otroligt glad att vi ville använda musiken. Vilka som ska göra de övriga rollerna på Nöjesteatern i höst är inte klart ännu.– Vi håller på att lägga sista handen vid det, det har varit lite tricksande med tiderna eftersom Claes Malmberg också är ute med sin egen föreställningen under hösten. Men vi har fått ihop det och snart ska vi ha hela gänget klart, säger Anders Aldgård.