Bluffare lurade till sig 80 000 kronor – polisen varnar: ”Ring inte upp”
Två olika polisanmälningar om bedrägeri har gjorts. Ytterligare en anmälan är registrerad, men i det fallet stannade det vid ett försök till bedrägeri.
I samtliga fall är förfarandet så: En avsändare, som uppger sig vara ett telefonbolag, skickar ett SMS till målsägande. Avsändaren skriver att de vill tacka för personens beställning och ”vi kommer genomföra din order”. Bluffmakaren uppger också ett telefonnummer som mottagaren uppmanas ringa om det är något som verkar fel med beställningen.
”Bedragarna är väldigt duktiga på att prata och skapa förtroende. Ge dig inte in i långa diskussioner med dem. Ring inte upp när du får SMS.”Robert Loeffel, polisens presstalesperson
Den som då ringer detta nummer för att förklara att man inte gjort någon beställning möts av en person som vill hjälpa till att avbryta ordern. Men för att göra det måste man ”logga in på banken med Bank-ID”. I två av de här aktuella fallen har målsäganden gjort detta, och då förlorat 60 000 respektive 20 000 kronor. I det tredje fallet loggade målsägande aldrig in med Bank-ID och fick således behålla sina pengar.
– Bedragarna är väldigt duktiga på att prata och skapa förtroende. Ge dig inte in i långa diskussioner med dem. Ring inte upp när du får SMS. Och logga aldrig in eller lämna från dig några koder, oavsett vad de säger. Har man det som tumregel så kommer man klara sig, säger Robert Loeffel på polisen.