Brios vd vill tona ner förlusten
Men Andreas Sbrodiglia vill tona ner det resultatet och peka på att de faktiskt gjorde förbättring av rörelseresultatet på en miljon kronor. – Vi plockar marknadsandelar och det är mycket positiva nyheter med tanke på konjunkturen, säger Andreas Sbrodiglia som även berättar att förlusten beror bland annat på skattemässiga effekter och valutaomräkningar. Men visst har förlusten efter skatt ändå betydelse. Han tillträdde som vd i januari i år och företaget är just nu inne i ett åtgärdsprogram för att minska kostnaderna och koncentrera företaget kring kärnverksamheterna – leksaker och babytillbehör. Det innebär bland annat att de koncentrerat verksamheten till norra Europa, de har stängt ett dotterbolag i England och dragit ner på personal. Andreas Sbrodiglia kan inte uttala sig om exakt var personalen fått gå men det rör sig om ett fåtal även i Sverige. – Vi har sparat 16 miljoner kronor under det tredje kvartalet och målet är att spara 80 miljoner till 2011. Som det ser ut nu ligger vi i fas med planen. Förra året tappade Brio i volym och omsättning, men enligt Andreas Sbrodiglia är de nu på väg att vända trenden genom att de anpassat sitt sortiment till att bli mer attraktivt, plus att de omsätter sitt lager snabbare än vad de gjort tidigare. Förlusten för samma period förra året var 8,9 miljoner kronor.