Nu kommer krav på ny väg runt Lönsboda
Den som ställer sig vid rondellen i Lönsboda en vardag behöver inte vänta länge för att se hur lastbilarna kommer från alla håll för att krångla sig runt. Och nu kommer det att bli ännu mer trafik.I förra veckan träffades representanter från kommunerna Osby, Markaryd och Olofström tillsammans Region Blekinge och Volvo Personvagnar, i Osby. Ämnet för dagen: fortsatt utbyggnad av Tvärleden.
Kommunerna och näringslivet har erfarenhet av att agera som påtryckare. Utan kraven under drygt 40 år hade aldrig den nu klara vägdelen blivit byggd. När sträckan mellan Osby och Markaryd nu öppnas beräknas en kraftig trafikökning på vägen som knyter samman Östersjön och Västkusten. Men det finns några flaskhalsar som inte är mogna för en större trafikmängd och då utmärker sig centrala Lönsboda. - Vi vill snabba på utbyggnaden av en förbifart runt Lönsboda, säger Anders Pettersson, kommunalråd i Osby.
Det finns redan skissat två alternativa sträckningar som ska avleda trafiken från Lönsboda centrum i Trafikverkets långsiktiga planering. Men om den planen följs så kommer det inte att förverkligas före 2019. Och så länge är intressegruppen som samlades i Osby inte beredd att vänta.Hur stor trafikökningen för Lönsboda kommer att bli vet ingen men ökningen på Tvärleden tros bli drygt 10 procent. Det kan röra sig om 150 fler bilar per dygn och en ökning med 30 lastbilar.- Vi kommer att träffa Region Skåne redan i höst för att försöka få igång förberedelserna, säger Anders Pettersson. Det som först krävs är en förstudie av en led som tar trafiken utanför centrum av Lönsboda, senare kommer en miljöanalys och ett slutgiltigt beslut innan något arbete kan komma igång. Och detta är en process som kan ta många år.
Men intressenterna på mötet är optimistiska och tror att arbetet kan komma igång redan om ett par tre år.En förhoppning är att Trafikverket kan stoppa in Lönsbodaleden om något annat projekt inte kommer igång som planerat.För att hindra att ekonomin sätter upp hinder säger Anders Pettersson att Osby kommun är berett att diskutera ett lån för att finansiera bygget.
I Trafikverkets framtidsplan finns en ombyggnad av hela sträckan mellan Osby och Blekingegränsen. Den är uppdelad på tre delar varav förbifarten i Lönsboda är en.Den dragning av förbifarten som Osby kommun förespråkar innebär att väg 119 förlängs för att gå söder om träindustrin, norr om Fridholmstorpet, söder om skjutbanan och återvinningsgården. Korsningen av järnvägen kommer att flyttas.