Reseförbud till USA ett chockbesked för Swanson’s
Swanson’s Travel i Osby är som bekant resebyrån som specialiserat sig på resor till Nordamerika. Grundaren och ägaren Tommy Swanson har under företagets 42 år upplevt en rad situationer som påverkat USA-resandet – orkaner, jordbävningar, finanskriser – men den aktuella situationen med resestopp på grund av Coronautbrottet är extrem.
– Vi har hanterat situationer förut. Orkaner, jordbävningar. När orkanen Sandy slog till mot new York var det oerhört akut för oss. Men den typen av situationer är ju begränsade geografiskt och övergående. Vi vet inte vart detta leder. Är vi i början av det här? Mitt i?
– Detta och elfte september (terrorattacken mot New York 2001) slår ut allt, säger Tommy Swanson.
Hur illa är det här för Swanson’s?
– Det drabbar oss jättehårt, säger Tommy, men poängterar att företaget har en stabil grund att stå på.
– Vi är en av de mest solida researrangörerna och vi har hanterat situationer förut. Vi kan jobba tryggt. Det tar hårt, men visst klarar vi det.
Det har varit tvära kast för Swanson’s den senaste tiden. För bara två veckor anordnades den årliga Amerikadagen och med Robert Wells som dragplåster blev det succé. Dessutom utsågs Swanson’s 2020 till bästa specialistarrangören – för fjortonde gången.
– Allt var okej fram till Amerikadagen. Det var efter det som corona ”slog igenom”. Sedan dess har det varit ett antal avbokningar och betydligt färre nybokningar, säger Swanson.
Och på fredagen kom alltså Donald Trumps besked om inreseförbud till USA från Europa.
Kom det helt oväntat eller har ni kunnat förbereda er något på beskedet?
– Att förbjuda inresa är väldigt drastiskt och det kom helt oväntat. Så det var absolut chockartat, säger Swanson.
För Tommy Swanson och hans personal är det på fredagen hektiskt på jobbet.
– Vi bokar om resor kostnadsfritt. Vi är lite i händerna på flygbolagen i vissa avseenden, men det vi kan kontrollera avbokar vi kostnadsfritt, säger Swanson.
Företaget har också lagt ut information om den rådande situationen på sin hemsida.
Hur har kunderna reagerat?
– Jag måste säga att jag nästan blir lite rörd över reaktionerna, vi har fått mycket beröm för hur vi hanterar det.