Färdigvandaliserat verk visas
Hädanefter står Marianne Lindberg De Geers konstnärskap i fokus i konsthallen på Wanås.
I lördags invigdes utställningen, som går under programpunkten Återblick, dock utan att konstnären själv var på plats.
– Hon är ju bland annat författare också, så hon befinner sig på Bokmässan i Göteborg. Men hon kommer till Wanås söndagen den 4 november, berättar utställningens curator Malin Gustavsson.
Redan utanför konsthallens entré möts besökaren av ett av Marianne Lindberg De Geers verk.
Verket består av en stor kanin i sten som klyvts i fem delar. Bakgrunden till verket är bland annat att flera av konstnärens andra utomhusskulpturer tidigare blivit utsatta för vandalism.
Marianne Lindberg De Geer tröttnade och gjorde istället ett verk som redan är ”förstört”.
– Hon bestämde sig för att göra en färdigvandaliserad skulptur. Men det går att se ännu fler symboliker i den, konstaterar Malin Gustavsson och tillägger att verket tidigare ställts ut på Färgfabriken i Stockholm.
Inuti konsthallen hänger ytterligare smakprov på Marianne Lindberg De Geers kaninkonst i form av flera tavlor.
Kaniner har under lång tid varit ett återkommande tema för henne, men det finns enligt Malin Gustavsson inget entydigt svar på varför.
– Hon förklarar kaninerna på flera olika sätt, med allt från minnen från att ha sett Alice i Underlandet till sin egna barns gosedjur. Hon återknyter ofta till sig själv i sin konst, säger Malin Gustavsson.
Men utställningen utgörs dock inte enbart av kaniner. Långtifrån. Allt ifrån textilier till filminstallationer och gravstensskulpturer visas upp. Högst medvetet, berättar Malin Gustavsson.
– Vi vill visa bredden i hennes konstnärskap och vilken kontrast hon har mellan humor och allvar, mörker och glädje, säger hon.
Sedan tidigare är Marianne Lindberg De Geer representerad i skulpturparken på Wanås med Mammaropen från hennes ljudverk Jag tänker på mig själv från 2003. Verket består av röster som otåligt ropar efter mamma.
Utställningen pågår till och med den 21 december.