Broby

Flyktingar känner sig välkomna i Broby

Artikel Broby ”Många ideella krafter vill hjälpa till”.
PREMIUM

På tv:n visas arabiska nyheter med bilder av sönderbombade byggnader från staden Homs i västra Syrien. Det är familjen Jihad Moussas hemstad, där flickorna Saana, Rajaa och Samha tills för tio dagar sedan gick i skola och deras far Mohammed drev en restaurang. De senaste fem dagarna har de bott på transitboendet på gamla Brobysjukhuset och väntar på besked om var de ska åka härnäst. – Jag kan inte beskriva hur fruktansvärt det är att fly från sitt hemland och sedan sitta här och se på nyheterna hur min stad fortsätter att bombas, säger Mohammed Jihad.De känner inte till moskébränderna i Eskilstuna, Uppsala och Eslöv, men Shaier Jamal som rycker in som tolk har följt händelseutvecklingen och är bedrövad. – De som utfört attentaten har uppenbarligen något emot oss muslimer. De klumpar ihop extremister med vanligt folk som deltar i bönestunderna och det är olyckligt. Både han och familjen Jihad Moussa känner sig dock välkomnade av Brobyborna.– På second-handaffären Allt Möjligt har de lärt sig arabiska siffror och fraser, berättar Shaier Jamal.

Verksamhetsledaren Jahangir Hejazi säger att bemötandet från Brobyborna har varit övervägande positivt. – Visst har vi fått lite klagomål, men det har handlat om rena kulturella missförstånd, som att de boende har gått in på Coop via kassorna istället för den avsedda ingången, säger han.Linda Svenle och Margareta Johansson är engagerade i projektet Vänskap i Broby som arbetar med att ordna aktiviteter för de boende. Werner Kuhleber engagerar sig ideellt för att samla ihop kläder. – Vi har lite svårt att få tag i kläder till män, det får du gärna skriva, säger Werner Kuhleber. Jahangir Hejazi ser moskébränderna som en attack mot både religionsfriheten och demokratin.– Därför är det så glädjande att Brobyborna har öppnat sina hjärtan för de här människorna.Polisen centralt har nu beordrat extra tillsyn till moskéer. Rolf Paimensalo vid Brobypolisen förklarar att han inte upplever något hot mot boendet, men att han har tillsyn där varje vecka. – Jag för hela tiden en dialog med Jahangir och Migrationsverket. Boendet är en mindre utsatt plats eftersom det finns så mycket folk där, säger han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ny virusvariant – ny oro för SAS

Ett SAS-plan på Malmö Airport. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ekonomiska förlusten minskade avsevärt för SAS det senaste kvartalet. Nya orosmoln har dock dykt upp i form av den nya virusvarianten omikron.

Anko van der Werff kunde under tisdagen presentera sitt första bokslut som vd för SAS efter att ha klivit på posten i juli.

För kvartal 4 blev det visserligen en fortsatt förlust, 945 miljoner kronor, men inte i närheten av de 3,2 miljarder kronor samma period under pandemiåret 2020.

Dessutom ökade bolagets omsättning markant, från drygt tre miljarder kronor till 5,7 miljarder.

– Tittar du på rapporten så finns det en hel del hyfsade delar i den. Vi har nu bland annat haft ett positivt operativt kassaflöde under två efterföljande kvartal, säger han till TT.

Förnyade reserestriktioner

Bokslutet redovisas samtidigt som en hel värld följer utvecklingen kring den nya virusvarianten omikron. Förnyade reserestriktioner har blivit konsekvensen, bland annat mot de afrikanska länder där den först upptäcktes.

– Nedstängningarna av till exempel Sydafrika påverkar inte oss för det är inte en kärnmarknad för SAS men vi måste vara på tårna och försöka på daglig basis att vara beredda på justeringar, säger van der Werff.

Bolaget har precis som många andra aktörer fört en intensiv marknadskampanj i samband med Black Week som enligt SAS vd varit framgångsrik. I vilken omfattning SAS kommer att påverkas den närmaste tiden av den nya virusvarianten är dock för tidigt att säga enligt honom.

– Vi avvaktar mer information men osäkerheten kommer naturligtvis inte hjälpa till, säger han.

Tuff konkurrens

Utmaningarna består dock inte bara av pandemikonsekvenser utan en allt tuffare konkurrens, både från lågprisbolag och mera traditionella flygbolag. Från Arlanda har nu exempelvis Finnair etablerat direktlinjer till Nordamerika, några av de mest lukrativa rutterna för SAS. Anko van der Werff lyfter också den ökade konkurrensen i rapporten.

– När det är inte är restriktioner på plats kan du se att det finns en efterfrågan på marknaden men det finns en bred konkurrens. Samtidigt såg vi under det senaste kvartalet att affärsresenärerna kom tillbaka och det har alltid varit SAS styrka att kunna locka affärsresenärer.

TT: När bedömer du att flyget är tillbaka till samma nivå som före pandemin?

– Vi räknar med att nå samma passagerarsiffror igen under 2024, säger han.

På Stockholmsbörsen stiger aktien svagt men de tre senaste månaderna har den rasat drygt 30 procent.

Inrikes

Andersson: "Kriminalpolitiken läggs om"

Statsminister Magdalena Andersson har sagt att hon ska prioritera kamp mot gängkriminalitet och segregation, driva på klimatomställningen och 'ta tillbaka kontrollen över välfärden.'
Foto: Duygu Getiren/TT
Inrikes
Inrikes Regeringens politik under kommande år ska präglas av krafttag mot tre allvarliga samhällsproblem, säger statsminister Magdalena Andersson i sin första regeringsförklaring.
Det är kamp mot brott och segregation, att driva på den gröna industriella revolutionen och "ta tillbaka kontrollen över välfärden."

Hon säger att det handlar om att vända på varje sten för att minska segregationen och bekämpa den hänsynslösa brottslighet som idag hotar hela samhällsgemenskapen.

– Straffen för gängrelaterad brottslighet ska skärpas ytterligare. Möjligheten att använda hemliga tvångsmedel preventivt för att förhindra allvarlig brottslighet utreds.

Utsläppen ska minskas och jobb skapas genom att satsa på och fortsätta den gröna industriella revolutionen.

Men välfärden ska också lyftas, framhåller hon. Medarbetare i vården, skolan och omsorgen ska ha "de villkor som krävs för att göra sitt jobb" och välfärden ska ha hög kvalitet i hela landet.

– Av respekt för alla som jobbar och byggt upp vårt land ska vi ha trygga socialförsäkringar och pensioner, säger hon.

– Sverige ska framåt, steg för steg, reform för reform. För Sverige kan bättre.

Hon säger att kriminalpolitiken har börjat läggas om.

– Våldsbrotten och kriminellas maktutövande utgör ett hot mot den folkliga förankringen och den demokratiska legitimitet på vilken vår rättsordning vilar. Det ska bekämpas med det demokratiska samhällets fulla kraft.

Inrikes

Snökaos när lågtryck drar in över Västkusten

Flera stopp i trafiken på grund av halka och snö längs med E20 i höjd med Lerum.
Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes
Inrikes Ett område med snöfall orsakar trafikstörningar och oreda i Väst- och Sydsverige. Snön har orsakat störningar i trafiken på många platser. Och värre väntas det bli.
– I morgon kommer ett nytt lågtryck som rör sig in med ett nytt nederbördsområde, säger Charlotta Eriksson, meteorolog på SMHI.

Snöfallet drog in över Västkusten på tisdagsmorgonen. Det orsakar omfattande trafikstörningar. I Göteborgsområdet är det på flera platser stökigt i trafiken. Flera busslinjer har problem, skriver Göteborgs-Posten.

Västtrafik varnar på sin hemsida för störningar på flera linjer i Västra Götalandsregionen under förmiddagen och dagen: "Räkna med förseningar och inställda avgångar".

Gristransport av vägen

Polisen uppger att en gristransport kört av vägen och vält på grund av halka utanför Tomelilla på Österlen. Ett 20-tal lastbilar har på grund av ovädret kört fast i södergående riktning vid Hallandsåsen mellan Halmstad och Ängelholm, rapporterar P4 Malmöhus.

I Bohuslän på E6:an har flera personer tvingats parkera sin bilar vid Ljungskile på grund av det intensiva snöandet, skriver P4 Väst.

I Sjuhärad har ett lastbilssläp vält över en personbil nära Svenljunga och det är helt stopp i trafiken, skriver Borås tidning.

– Det är det första snöfallet, det infaller under rusningstid och det kan ge tio, upp emot 15 centimeter lokalt. Så vi har bedömt att det kan ställa till konsekvenser som motsvarar en gul varning, säger Charlotta Eriksson.

Större snömängder

Men lokalt rapporteras ännu större snömängder. Upp emot 30 centimeter snö ska ha fallit mellan Brastad och Lysekil, i Bohuslän, vilket gjort väglaget väldigt svårt även där.

– Det fortsätter att snöa på ett tag. Snöfallet rör sig mot sydost och kommer att hänga kvar över Kronoberg, norra Skåne och Blekinge även under sena eftermiddagen innan det rör sig bort. Det berör även södra Skåne men där övergår det delvis i regn, säger Charlotta Eriksson.

Samtidigt flaggar hon för vad som är på väg under morgondagen. Då handlar det inte om en gul varning, utan en röd som gäller Halland och Kronoberg, men det berör hela området från Göteborg ner till Halmstad.

– Det väntas bli ännu lite kraftigare och kan ställa till bekymmer, säger Charlotta Eriksson.

Längre norrut

Längre norrut blir det under tisdagen relativt lugna väderförhållanden och normalt vinterläge. Men väglaget kan vara besvärligt, och de kalla temperaturerna håller i sig.

– Det blir fortsatt kallt, kylan håller åtminstone i sig över veckoslutet, säger Petter Lind, meteorolog på SMHI.

SMHI har även utfärdat gul varning till havs, i bland annat Bottenviken, Norra Kvarken och norra Östersjön för kuling under tisdagen.

Jonas Dagson/TT

Martin Yngve/TT

Snöfall orsakar oreda i trafiken. Värre väntas det bli.
Snöfall orsakar oreda i trafiken. Värre väntas det bli.
Foto: Anders Humlebo

Ekonomi

Volvo Cars: Risk för produktionsstörningar

Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, redovisar sin första kvartalsrapport efter noteringen på Stockholmsbörsen i höstas. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Aktien i biltillverkaren Volvo Cars faller efter en delårsrapport.
Bolaget ser en bättre tillgång till komponenter under fjärde kvartalet. Men bristen på halvledare kvarstår och skapar en fortsatt risk för framtida produktionsstörningar.

Volvo Cars-aktien faller med nästan 4 procent på Stockholmsbörsen efter delårsrapporten för tredje kvartalet. Av rapporten framgår att halvledarbristen slog hårt mot Volvo Cars i höstas och att det är oklart när problemet inte längre påverkar produktion och försäljning negativt.

"Tillgången på komponenter har förbättrats under fjärde kvartalet, men bristen på halvledare inom industrin kommer fortsatt att vara en begränsande faktor", skriver vd Håkan Samuelsson i vad som är Volvo Cars första delårsrapport sedan börsnoteringen för en månad sedan.

Lite längre in i rapporten fyller bolaget i bedömningen:

"Den globala bristen väntas fortsätta under resten av 2021, och även 2022, vilket ökar osäkerheten och risken för ytterligare störningar i produktionen. Volvo Cars kommer att fortsätta följa utvecklingen noga och vidta de åtgärder som krävs. I vilken utsträckning Volvo Cars försäljning, intäkter och lönsamhet kommer att påverkas under kommande perioder är fortfarande osäkert."

Ökad andel elektriska bilar

Håkan Samuelsson konstaterar samtidigt att elektrifieringen fortsätter och i oktober har Volvo Cars inlett produktionen av den andra modellen som är helt elektrisk: C40 Recharge.

"Efter att ha levererat vår första helt elektriska Volvo för ett år sedan, utgör helt elektriska bilar fyra procent av den totala försäljningen i tredje kvartalet", skriver Samuelsson.

"Vi ska öka årlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, från nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022", tillägger han.

Väsentligt högre bruttomarginal

Volvo Cars, som börsnoterades för en månad sedan, redovisar en vinst före skatt på 3 329 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 4 568 miljoner under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Omsättningen under tredje kvartalet föll med 7 procent till 60,8 miljarder kronor, ned från 65,8 miljarder ett år tidigare. Försäljningsvolymen föll samtidigt med 17 procent till 149 900 bilar under kvartalet.

Utvecklingen ligger i linje med de uppgifter som Volvo Cars publicerade i sitt prospekt inför börsnoteringen i slutet av oktober.

Rörelsemarginalen (ebit) sjönk till 5,5 procent, från 6,9 procent. Den så kallade bruttomarginalen ökade dock trots högre råvarukostnader, enligt Samuelsson.

"Lönsamheten för tredje kvartalet påverkades positivt av stark prisrealisation då efterfrågan var högre än utbudet. En högre andel SUV:ar och Recharge-modeller kompenserade för lägre volymer, vilket resulterade i en väsentligt högre bruttomarginal, trots ökade råvarukostnader", skriver han.

Varnar för pandemibakslag

I sina utsikter för helåret skriver Volvo Cars att bolaget räknar med fortsatt ökande försäljningsvolymer och omsättningstillväxt. Enligt bolaget bidrar bland annat tillväxt av internethandeln till utvecklingen.

"Under förutsättning att marknadsförhållandena fortsätter att normaliseras förväntas denna tillväxt tillsammans med fortsatt kostnadsfokus förbättra lönsamheten till de nivåer som rådde före pandemin", skriver bolaget i rapporten.

Volvo Cars varnar samtidigt för att det kan komma bakslag relaterade till covid-19-pandemin.

"Det finns risker för fler utbrott och att nya virusvarianter utvecklas", skriver bolaget.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Aktien upp med 25 procent

Volvo Cars-aktiens introduktionskurs i noteringen på Stockholmsbörsen den 29 oktober låg på 53 kronor. Sedan dess har kursen varit turbulent, med kraftiga både upp- och nedgångar. Efter delårsrapporten för tredje kvartalet föll aktien till 66:40 kronor. Det innebär att kurslyftet från börsintroduktionen krymper till 25 procent.

Med Volvo Cars-aktien får ägarna exponering mot elbilstillverkaren Polestar, ett bolag där Volvo Cars äger 49,5 procent av aktierna inför Polestars notering på Wall Street via ett redan noterat förvärvsbolag.

I samband med noteringen tog Volvo Cars in 20 miljarder i nytt kapital med en nyemission. Sedan dess har bolaget bland annat flaggat för att man avser att inom några år bygga en tredje europeisk bilfabrik, vid sidan av dagens fabriker i Göteborg och Gent, Belgien och fyra andra fabriker.

Ratinginstitutet Moody's har nyligen bekräftat Volvo Cars kreditbetyg med positiva utsikter, bland annat med hänvisning till god lönsamhet, stark likviditetsposition och nyemissionen. Det innebär att en höjning av betyget från Ba1 till nivån Baa3 kan vara aktuellt inom 12–18 månader, enligt Moody's.

Ett högre kreditbetyg betyder i regel billigare och enklare finansiering.

Ekonomi

Tre miljarder till forskning om hållbarhet

Nu ska forskningspengar gå till hållbarhet och förpackningsmaterial av skog. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse satsar drygt tre miljarder kronor på forskning om material och hållbarhet.

Bland annat ska forskningspengarna gå till att utforska bättre teknologi för framtida energisystem och bekämpningar av föroreningar, samt förnybara material av skogsprodukter.

Forskningen ska ske i samarbete med industrin.

"För att klara klimat- och miljömålen måste industrin ställa om snabbare. Därför kommer forskningsprogrammet att bedrivas i samarbete med svensk industri", skriver säger Sara Mazur, ordförande för programmet i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i ett pressmeddelande.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Personlig ekonomi under och efter Covid-19

Axofinans.se Den rådande pandemin har slagit hårt mot Sveriges ekonomi, med fallande tillväxt och en stigande arbetslöshet. För många är Coronaviruset främst associerat med dess ekonomiska inflytande, snarare än hälsokonsekvenserna som viruset medför. Detta är fullt förståeligt, eftersom pandemin krånglat till det finansiellt för svenskar runtom landet, och det kan vara svårt att förstå sig på hur man bör gå tillväga framöver gällande den personliga ekonomin. Det är viktigt att inte ta känslomässiga beslut baserat på dagssituationen – långsiktigt tänkande är det som kommer att rädda ekonomin, både under och efter Corona-eran.

Coronakrisen har medfört ekonomiska svårigheter globalt, och Sverige är inget undantag. Det kan vara svårt att veta hur man bör agera framöver gällande ens personliga ekonomi när hela världen befinner sig i krisläge. Det viktigaste att ha i åtanke är att denna kris kommer att nå sitt slut så småningom, trots att vägen framåt ser ut att bli längre än förväntat. Man bör därför inte ta några större finansiella beslut till följd av pandemin: pengar som investerats i aktier och dylikt bör lämnas ifred, tills dess att situationen stabiliserat sig.

Utöver det är det rekommenderat att ta väl hand om den personliga finansen, eftersom situationen kan komma att förvärras inom snar framtid. En andra våg verkar mer och mer möjlig, och kan medföra en stor ekonomisk nedgång för den svenska ekonomin – som förlitar sig främst på sin export. Det här är vad man bör fundera över gällande den personliga ekonomin både under och efter den nuvarande världssituationen.

Mindre företagsägare värst drabbade

De som drabbats hårdast ekonomiskt av Covid-19 är mindre företagsägare, särskilt de som arbetar inom turismbranschen. För sådana personer kan det vara svårt att finna en balans mellan företagets ekonomi och den personliga ekonomin. Det är viktigt att hålla dessa separat, och att se till att den personliga ekonomin håller sig stabil, även i de fall då företaget ter sig fallera.

Refinansiering av lån

Att försöka beta av flera lån samtidigt under en ekonomisk kris är inte lätt. Avbetalning av samtidiga lån innebär många olika minimibelopp att betala samt vanligtvis en högre än nödvändig ränta. Med en refinansiering av ens lån kan man samla alla sina tidigare lån på en och samma plats, och därmed få möjlighet till en lägre ränta samt lägre månadsbetalningar.

Detta innebär självklart mer pengar över i slutet på varje månad och en högre nivå av ekonomisk säkerhet. En refinansiering är ett särskilt attraktivt val för den som tidigare använt sig av lån där standarden är skyhöga räntor, exempelvis sms-lån. Sådana lån kan vara svåra att betala av inom en rimlig tidsram och kan innebära framtida problem med Kronofogden om man inte är försiktig.

Börssituationen som den ser ut idag är inte permanent

Turbulensen man kunnat observera hos aktiemarknaden på senare tid kan vara ångestgivande, men det innebär inte att man bör paniksälja. Det är bäst att vänta ut pandemin innan man rör sina aktier, eftersom marknaden eventuellt kommer stabilisera sig. Precis som med det mesta i finansvärlden, är det bäst att tänka långsiktigt, eftersom man annars riskerar förlora stora summor på sina tidigare investeringar.

En buffert gör stor skillnad

Går saker och ting snett i framtiden, är det viktigt att man inte hamnar i en situation där man måste låna pengar av familj och vänner för att klara sig. Att spara till en buffert är därför essentiellt för en säker privatekonomi. Vanligtvis räcker det med tre månadslöner för de flesta nödsituationer. Om inkomsten minskar eller man plötsligt blir av med arbetet, kan en sådan buffert lätta på stressen och bidra till en mildare övergångsperiod.

Många bäckar små gör en stor å

Privatekonomin under Covid-19 bör inte utsättas för drastiska åtgärder eller panikartade ekonomiska beslut. Små, men goda, finansiella val är allt som behövs för att säkerställa en god ekonomi både under pandemin men även framöver.

Sammanfattningsvis bör man fundera över följande för privatekonomin:

– En buffert. Slår nöden till behöver man ha pengar att tillgå tills dess att krisen är över.

– Omfinansiering. Flera mindre lån innebär högre utgifter per månad och kan leda till en nödssituation om ens privatekonomi försämras.

– Lämna investeringarna ifred. Situationen kommer att stabilisera sig så småningom, men det gäller att vara tålmodig.

Ekonomi

Stockholmsbörsen backar i börsöppningen

Världens ledande marknader backar. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen backar, strax efter börsöppningen lyser det ilsket rött på i stort sett hela storbolagslistan. OMXSP-indexet ligger minus 1,2 procent.

Bland de bolag som tappar mest finns Volvo, minus 2,1 procent, Nordea, minus 1,8 procent och Kinnevik, minus 1 procent.

Volvo cars, som rapporterat på morgonen, backar 3,5 procent.

Nya uppgifter kring virusvarianten omikron gör att världens ledande marknader drabbas av förnyad oro. I en intervju med The Financial Times uppger vd:n för Moderna att företagets framställda vaccin troligtvis inte är lika effektivt mot omikron som mot den tidigare delta-varianten.

Terminshandeln i New York visar på en nedgång på 1 procent för S&P 500 medan Dow Jones industriindex faller tillbaka 1,4 procent efter att de ledande asiatiska börserna, bland annat Tokyo, backat rejält under morgonen.

Även på kryptomarknaden märks en tydlig reaktion. Bitcoin backar tre procent, Ether faller i sin tur två procent. Samtidigt ses också reaktioner på räntemarknaden. Tioårsräntan i USA faller nu tillbaka under 1,5 procent.

Sport

Woods talar ut efter krasch – nära amputation

Tiger Woods. Arkivbild.
Foto: Ryan Kang/AP/TT
Sport
Sport Tiger Woods kunde ha behövt amputera sitt högra ben efter bilkraschen utanför Los Angeles för nio månader sedan.
– Det var jäkligt nära att jag skulle gå ut från sjukhuset med bara ett ben, säger den 45-årige världsstjärnan till Golf Digest.

Den 23 februari förlorade Tiger Woods kontrollen över sin bil utan för Los Angeles i västra USA och kraschade våldsamt.

Med frakturer på både skenben och vadben i högerbenet fördes han först till sjukhuset Harbor-UCLA och sedan till Cedars-Sinai där han låg inne för behandling i tre veckor. Det fanns en risk för amputation av benet.

– Vid ett tillfälle var det, jag skulle inte säga fifty-fifty men i alla fall jäkligt nära att jag skulle gå ut från det sjukhuset på ett ben, säger Tiger Woods till Golf Digest i sin första längre intervju efter olyckan.

I förra veckan publicerade den 45-årige världsstjärnan ett klipp på sociala medier där han slår ett järnslag, med högerbenet täckt av ett svart, tajt byxben och med texten "Gör framsteg".

Själv menar skadeförföljde Woods, som vunnit 15 majors varav den senaste i Masters på Augusta för drygt två år sedan, att han inte är i närheten av att göra comeback på herrarnas PGA-tour.

– Jag har så långt kvart, jag är inte ens halvvägs. Jag har så mycket muskel- och nervträning som jag måste göra i mitt ben. Samtidigt så har jag som ni vet gjort fem ryggoperationer. Det måste jag också hantera. Så samtidigt som benet blir starkare börjar ryggen ibland att strula. Det är en tuff väg, säger han.

David Hjorter/TT

Lagfarter Nsk

Hus på 80 kvadratmeter från 1929 sålt i Broby

Kategorier:
Lagfarter Nsk
Lagfarter Nsk Peter Flex och Pernille Uldall är nya ägare till huset på adressen Ryatorpsvägen 1 i Broby. Huset byggdes 1929 och har en boyta på 80 kvadratmeter. Säljare är Karl-Johan Kjelstrup. Ägarbytet gjordes i november 2021 och priset blev 540 000 kronor.

För fem månader sedan såldes en tomt precis i närheten, på Glimmingevägen 44. Priset blev där 200 000 kronor.

De senaste tolv månaderna har det sålts tre hus inom en kilometer från den här fastigheten. Det dyraste var Nordanåvägen 5, som gick för 800 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL