En Camaro med fett drag i

Bertil och Jonas kör klassen pro street i Toyo Scandinavian Dragracing Series. Där turas de bägge om att köra tävlingarna. Årets första tävling kördes för en månad sedan med Bertil vid ratten på Meca Raceway, en arena som ligger i Malmös oljehamn. Det gick alldeles utmärkt för Bernersson som vann med rekordtiden 4,62 sekunder och farten 253 km i timmen på den 200 meter långa banan. Senaste tävlingen kördes i helgen, även den i Malmö, fast då med Jonas Hall som förare. Resultatet blev lika bra som i premiären då det efter idel segrar i de sju loppen blev vinst. I finalen besegrade Jonas Åhusföraren Mats Lundkvist som fick se sig slagen med sex hundradelar. I semifinalen blev det återigen nytt rekord för Camaron med tiden 4.609 och hastigheten 254 km i timmen. –Tyvärr så kör vi bara de deltävlingarna i Toyo-cupen som går i Malmö, säger Bertil Bernersson. –Det körs tävlingar i Piteå, Sundsvall, Västerås och Gardemoen utanför Oslo. Det kostar alldeles för mycket pengar och det är också för tidskrävande och att köra på de ställena. Nästa tävling för Bertil och Jonas från HDRK blir Power Street Finals Reunion i Malmö den 7-8 august. Sedan avslutas säsongen med två deltävlingar i Toyo-cupen den 21-23 augusti samt 4-6 september. –Förhoppningsvis kan det räcka med fyra vinster för att vinna i pro street, säger Jonas Hall. Pro street är en av fem bilklasser i cupen och är den näst snabbaste. Både Bertil och Jonas har kört dragracing länge. Bernersson är inne på sitt 30:e år medan Hall än så länge bara hunnit med 18 år i sporten. Förutom de bägge förarna ingår Lage Frej, Sten Brunnström och Lars Göran ”Putte” Aandersson i teamet. Lage är data- och elansvarig, Sten jobbar med teamets web och är även data-och elansvarig medan ”Putte” hjälper till med diverse meckande. Teamets Camaro har en kaross av 1969 års modell. Under motorhuven finns ett monster till motor på hela 2163 hästkrafter. Motorn är en 8-liters med två stora turboaggregat. Bilen accelererar från 0 till 100 kilometer på bara en sekund, och skulle på en längre bana än den i Malmö, kunna komma upp i en hastighet på 320 km. – Vi är dessutom mycket miljömedvetna då vi kör på etanol, berättar Bernersson. –Med värmning av däcken och loppet går det bara åt fem till sex liter etanol. Något som klubben drömmer om är att återigen få arrangera sina egna tävlingar i Rinkaby. Något HDRK gjorde för några år sedan, men som militären på P 7 satt stopp för. –Vi ger inte upp utan jobbar för att få en ändring till stånd, säger Bernersson. Som tillsammans med sina teamkamrater jobbar med bilen i garaget i snitt en gång i veckan. Att allt arbete nu ger frukt ser grabbarna i HDRK med stor tillfredsställelse.

×