Oljeolycka kan bli dyr
Det framgår av två aktuella rapporter, framtagna på uppdrag från bland andra Region Skåne.
IVL Svenska Miljöinstitutet har beräknat kostnaden för ett fartygsutsläpp av cirka 10 000 ton olja som sedan driver mot land.Saneringen utgör då bara en relativt liten del, kanske fem procent, och i stället är det näringslivet – främst turist- men även fiskenäringen – som drabbas hårdast.
Värdet på turistnäringen i det berörda området beräknas minska med 25-50 procent.Också bortfallet av möjligheter till rekreation, naturupplevelser och fritidsaktiviteter, som kan bli långvarigt, har vägts in.– Även om siffrorna bygger på en del uppskattningar så visar rapporten att kommuner och stat, men framför allt sjöfarten, måste satsa mer på beredskap och förebyggande åtgärder, säger Peter Askman, miljöstrateg på Region Skåne.En studie gjord inom EU-projektet Baltic Master II visar samtidigt att fler än hälften av de svenska kustkommunerna helt eller delvis saknar en beredskapsplan för att hantera en oljeolycka utanför den egna kusten.
Ännu fler har inte ens genomfört några övningar.– Det är även oroande att dagens internationella system inte innehåller någon form av kompensation för kostnader som inte kan hanteras på marknaden, säger Peter Askman.Östersjön är redan ett av världens mest trafikerade vatten och fartygstrafiken ökar kraftigt, såväl oljetransporter som annan frakt.Varje månad passerar mellan 3 500 och 5 000 fartyg Östersjön. De största tankfartygen kan ha en last på 150 000 ton olja.Samtidigt är det maritima ekosystemet mycket känsligt för föroreningar.Det är kommunerna som har det yttersta ansvaret på land för förebyggande arbete inför eventuella oljeolyckor till havs, och även för saneringsarbetet.