Bilens framparti totalförstördes vid olyckan.
Tågtrafiken på linjen stoppades helt direkt efter olyckan. Foto: Carla Wiberg

Krav på bommar efter ny tågolycka

HÖKÖN En personbil kolliderade med ett godståg vid en obevakad järnvägsövergång i Hökön på fredagen. Föraren var vid medvetande när ambulans kom till platsen.

Detta var inte den första allvarliga tågolyckan i Hökön och nu kräver bybor att övergången utrustas med bommar.

Det var vid lunchtid på fredagen som en Volvo kombi och dess förare skulle köra över järnvägsövergången. Precis då kom ett godståg. Bilen hade framdelen riktad mot tåget och det blev en frontalkollision mellan lok och bil.
Bilens framparti blev totalförstört – men innanför vindrutan var bilen tämligen intakt. Direkt efter kollisionen kunde föraren själv ta sig ur bilen och enligt vittnesuppgifter satt han vid vägen när ambulans och räddningspersonal anlände. Han klagade över bröstsmärtor och transporterades till sjukhus.

Tåglinjen som korsar gator i Hökön på två ställen går mellan Olofström och Älmhult. Den är inte elektrifierad och trafikeras endast av godståg, främst till och från Volvo. Direkt efter olyckan begärdes ett totalt tågstopp på linjen. Efter att räddningstjänsten var klar med sin insats, som bland annat innebar sanering av läckage från bilen, tog en olycksplatsansvarig från Trafikverket över ansvaret.

Detta var inte den första olyckan vid denna järnvägsövergång, som saknar bommar och endast har ljud- och ljussignaler som varnar för tåg. Flera tillbud har skett genom åren. 2005 inträffade en dödsolycka här. En tolvårig flicka omkom när den bil hon färdades i krossades av ett godståg. Samtidigt fick den 20-årige föraren allvarliga skador. Fordonet släpades den gången med nästan 100 meter innan den svårt chockade lokföraren lyckades få stopp på tåget.
Carla Wiberg bor inte långt från olycksplatsen och började genast tänka på olyckan 2005.
– Alla här får en läskig chockkänsla, att nu har det hänt igen.

Bland byborna pratades det under fredagen mycket om att järnvägsövergångarna i byn, främst den där olyckan nu skedde, borde få bommar. Eva Håkansson är ordförande i Hököns intresseförening och var en av de första som var på plats vid olycksplatsen på fredagen.
– Jag och några andra medlemmar i föreningen började genast prata om att övergången är för farlig. Vi har barn och äldre i byn och det är så lätt att det händer något.
Eva Håkansson säger att Hököns intresseförening nu måste börja driva frågan om att göra övergångarna säkrare med bommar.
– Det finns lampor och signaler men det finns en risk att man missar det. Det här är en väldigt viktig sak för oss i Hökön.
Peter Dubrefjord, chef för Räddningstjänsten i Osby, säger att obevakade järnvägsövergångar generellt är ett problem i Sverige när det gäller olyckor.
– Tittar man på statistiken så ser man att obevakade järnvägsövergångar orsakar många tillbud och allvarliga händelser i Sverige. Annars finns det ju bommar som går ner och då blir det inte de kollisionerna.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar