Annons

Tror på storpublik efter många förköp

Knislinge Biljetterna säljer sju gånger bättre än i fjol
Östra Göinge • Publicerad 27 juli 2015 • Uppdaterad 15 december 2021
Festivalgeneralen Andreas Martinsson tror på många besökare till årets HelegeåfestivalFoto: Christoffer Ferdinandsson
Festivalgeneralen Andreas Martinsson tror på många besökare till årets HelegeåfestivalFoto: Christoffer Ferdinandsson

Förra årets Helgeåfestival lockade omkring 3000 besökare, vilket var en besvikelse för arrangörerna i kulturföreningen F-yra. I år pekar biljettförsäljning på helt andra publiksiffror. För festivalen som länge varit beroende av försäljning i biljettluckan när festivalen drar igång, har årets förköp slagit i taket.

Hittills har det sålts sju gånger fler förköp mot de som totalt såldes inför förra årets festival. – Det är jättefina siffror. En ökning på 700 procent jämfört med föregående år är inget vi kan vara missnöjda med direkt, säger festivalgeneralen Andreas Martinsson.

Annons

Arrangörerna till festivalen, som inte vill gå ut med hur många biljetter som har sålts, tror att vassa bandbokningar och flyttade festivaldatum är anledningarna bakom den stora ökningen av antalet förköp.– Datumen är bättre, då många fortfarande har semester under juli månad. Dessutom tycker jag att vi har en tydligare röd tråd i vår bandbokning i år än tidigare år, säger Andreas Martinsson.På årets program står många rockare redo för att äntra scenerna i Knislinges folkparksområde. Men även om gitarrsolon kommer att dugga tätt på årets Helgeåfestival tror Andreas Martinsson att arrangemanget lockar musikentusiaster av alla de slag.

– Vi har några stora namn som tilltalar vilken lyssnare som helst. Europe är ett sånt band. De drar till sig både hårdrocksentusiaster men är även välkända för de flesta, säger Andreas Martinsson.Festivalgeneralen menar vidare att han har kunnat många bokningar som inte kommer från festivalens närområde. Att det väntas fler besökare från övriga delar av landet tror Martinsson beror på en allt hårdare marknadsföring från festivalarrangörernas sida.– Det här året har vi lagt dubbelt så mycket pengar på reklam och marknadsföring, jämfört med förra året. Sånt ger ringar på vattnet, inte bara här runt Östra Göinge utan även runt om i landet, säger Andreas Martinsson.Trots de lyckade förköpsförsäljningarna, full beläggning på både camping och tältplats, tror Martinsson och kulturföreningen F-yra inte att försäljningen i biljettluckan kommer bli mindre än tidigare.

– De som bor i Östra Göinge, Hässleholm och Kristianstad kommer nog till biljettluckan som vanligt. Det ska ju dessutom bli bra väder i helgen, vilket alltid lockar folk, säger Andreas Martinsson.

chrfer
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons