Annons

Många skånska vårpremiärer

film Det blir mycket skånskt på bioduken i vår. Bröderna Gerttens dokumentär Den unge Zlatan, filmatiseringen av Malmöförfattaren Kristian Lundbergs Yarden liksom Lommafödda regissören Alexandra-Therese Keinings Pojkarna fanns med bland de 15 svenska vårpremiärerna som presenterades på Filminstitutet på måndagen.
Publicerad 12 januari 2016 • Uppdaterad 24 november 2021

Vårens stora filmsnackis är Fredrik och Magnus Gerttens gemensamma dokumentär Den unge Zlatan som får svensk biopremiär 17 februari. I en intervju med tidningen i samband med Guldbaggenomineringen av prisade dokumentär Every Face has a Name sa Magnus Gertten om Zlatanfilmen:

– Det finns höga förväntningar och vi vill göra allt för att göra den optimala filmen.

Annons

Också filmatiseringen av Kristian Lundbergs roman Yarden som varit på gång länge får premiär i vår. Romanen har tidigare dramatiserats för scen och spelats på både Studion och Intiman i Malmö.

Filmatiseringen är fritt baserad på Kristian Lundbergs roman, manus har skrivits av Sara Nameth och för regin står Måns Månsson som tidigare regisserat bland annat Hassel – privatspanarna 2012. I huvudrollen som den arbetslöse författaren som tar jobb som transportör vid Yarden i Malmö hamn ser vi Anders Mossling.

Även Lommafödda författaren och regissören Alexandra-Therese Keinings tredje långfilm Pojkarna har premiär i vår. Den bygger på Jessica Schiefauers Augustbelönade ungdomsroman med samma namn om bästisarna Kim, Momo och Bella som dricker saften från en märklig blomma och förvandlas till killar.

Alexandra-Therese Keining som var på plats på Filminstitutet och presenterade sin film, berättar i telefon att hon blev både berörd och fascinerad när hon läste Pojkarna efter att hon fått en förfrågan om att göra film av den.

– Jag kände att det verkligen var något jag ville sätta tänderna i.

Att filmatisera Pojkarna var en utmaning på flera sätt menar hon, inte minst tekniskt, och även vad gällde castingen.

– Det skulle vara tre tjejer och tre killar som inte nödvändigtvis måste vara lika varandra men mer ge en känsla av att detta är en tjej och så här skulle hon vara som kille, förklarar hon.

– Det har varit väldigt roligt att få jobba med Pojkarna, fortsätter hon. Inte minst med de unga skådespelarna som aldrig varit på en inspelningsplats tidigare. De kom med en härlig energi.

Pojkarna har visats på filmfestivaler runtom i världen och är redan såld till över 25 länder.

– På visningarna har det känts som den verkligen berör och får folk att diskutera säger Alexandra-Therese Keining. Jag har haft de bästa pratstunderna efter en film med den och nu ska det bli jättekul att få lov att visa den här hemma också.

Annons

Alexandra-Therese Keining som också är författare och har skrivit både ungdomsromanen 14 och serieromanen Nour och den magiska drycken har också skrivit manus till Pojkarna.

– Jag kände i detta projektet att det var lika bra för jag såg en så stark vision om hur jag ville förverkliga den här historien.

Efter Pojkarna blir det mer film för Alexandra-Therese Keining. Hon berättar att hon just nu är fullt sysselsatt med manusläsning.

Och vad ser du fram emot mest under den svenska filmvåren?

– Jag är väldigt sugen på dokumentären om Zlatan, Under pyramiderna och så Granny’s Dancing on the Table.

Regissören till Granny’s Dancing on the Table, Hanna Sköld, är liksom Alexandra-Therese Keining från Skåne, född i Kristianstad. Granny’s Dancing on the Table är en blandning av spelfilm och dockanimation och filmens handling baserar sig delvis på Hanna Skölds egna erfarenheter från uppväxten. Så här berättade hon i en tidigare intervju i tidningen.

– Filmen handlar om 13-åriga Eini som växer upp med en våldsam pappa som isolerar henne från omvärlden. Jag är intresserad av mekanismer bakom våld i nära relationer och hur man överlever. Att jag ville göra den här filmen kom jag på efter att Nasty old people var färdig men embryot till den har funnits länge. Den baseras på erfarenheter som jag har och vill berätta om men samtidigt är filmens handling långt från mitt liv.

Annat skånskt bland vårens premiärer är Malmöfilmaren Jessica Nettelbladts dokumentär Monalisa Story. Jessica Nettelbladt har tidigare gjort bland annat Under stjärnorna i Malmö och Jag är min egen Dolly Parton. I MonaLisa Story har hon följt MonaLisa som levde ett helt vanligt liv men hamnade i missbruk när hon gick in i en depression.

Bland vårens övriga svenska filmpremiärer finns också dansfilmen Martha & Niki om Hiphop-dansarna Martha Nabwire och Niki Tsappos som bland annat visades på dokumentärfilmfestivalen Nordisk Panorama i Malmö förra året. Och så kommer Suzanne Ostens första långfilm på tio år – Flickan, mamman och demonerna.

bild 1/7
Fakta:

Svenska filmpremiärer våren 2016

The Swedish Theory of Love

Regi och manus: Erik Gandini.

Premiär: har redan gått upp.

Martha & Niki

Regi och manus: Tora Mårtens.

Premiär: 22/1.

Under pyramiden

Regi och manus: Axel Petersén.

Premiär: 5/2.

Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld

Regi: Linda Hambäck.

Manus: Jan Vierth, Anders Sparring. Premiär: 12/2.

Den unge Zlatan

Regi: Fredrik Gertten och Magnus Gertten. Premiär: 12/2.

Pojkarna Regi och manus: Alexandra-Therese Keining. Premiär: 19/2.

Den sista generationen Regi: Petri Storlöpare.

Premiär: 6/3.

Granny´s Dancing on the Table

Regi och manus: Hanna Sköld.

Premiär: 8/3.

The Paradise Suite

Regi och manus: Joost van Ginkel.

Premiär 11/3.

Say Something.

Regi: Åsa Ekman.

Manus: Åsa Ekman, Oscar Hedin, Anders Teigen. Premiär: 18/3.

Flickan, mamman och demonerna Regi: Susanne Osten:

Manus: Susanne Osten, Erik Uddenberg. Premiär: våren 2016

Hotellet

Regi och manus: Kristian Petri.

Premiär: våren 2016

Monalisa Story

Regi: Jessica Nettelbladt. Premiär: våren 2016

Sophelikoptern

Regi och manus: Jonas Selberg Augustsén

Premiär: våren 2016

Yarden

Regi: Måns Månsson.

Manus: Sara Nameth.

Premiär: Våren 2016

Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons