Annons

Frågetecken om dragning

HÄSSLEHOLM Kommer en del snabbtåg att gå utanför centrum? Hur ska bullret minimeras? Och vad blir den totala kostnaden?Dagen efter glädjebeskedet att en station för höghastighetståg ska byggas i Hässleholm är det fortfarande mycket som är oklart.
Hässleholm • Publicerad 2 februari 2016 • Uppdaterad 25 november 2021

Att många politiker gläds åt beskedet råder det ingen tvekan om. Höghastighetstågen tros skapa betydande tillväxt, bättre rekryteringsmöjligheter för företagen, en större inflyttning till hela kommunen och fördelar för godstrafiken.

Budet som kommunen fick under måndagen innebär att en flerspårig höghastighetsjärnväg ska dras genom Hässleholm och en station byggas i centrum – men det är enligt Richard Heingard, kommunens utvecklingsstrateg, inte alls uteslutet att en del spår dras utanför stan.

Annons

– Det är nytt för oss egentligen. Trafikverket har tidigare sagt att de vill ha även förbipasserande tåg genom centrum, men sedan började de titta på möjliga passager utanför.

Det buller som uppstår då ett tåg passerar i 320-400 kilometer i timmen är väsentligt.

– Om man drar spåren genom centrum blir det stora problem. Lösningen kan vara att dra spåren utanför, då påverkas också människor men inte lika många, säger Heingard, som menar att två höghastighetsspår i så fall kan passera Hässleholms central medan två andra dras ett par kilometer utanför.

– Det kommer också att bli en förhandlingsfråga såklart, tillägger han.

Trafikverkets så kallade åtgärdsvalsstudie är ännu inte klar. I denna kommer detaljerna kring dragningen att presenteras.

Richard Heingard vill dock att kommunen gör en egen utredning av hur den lokala sträckningen skulle se ut, för att förekomma Trafikverket.

Detta för att bland annat säkerställa att några höghastighetsspår inte dras över Hovdala. Den nya stambanan kommer nämligen mest troligt att behöva angöra Hässleholm söderifrån någonstans mellan Tormestorp och Finjasjön, och beroende på med vilka hastigheter de nya tågen kommer att behöva passera kommer svängradien att påverka sträckningen.

Kommunens representanter i Stockholm hade efter att ha fått budet fortfarande många frågor som sökte svar.

– Lena Wallentheim (S)och Bengt-Arne Persson som tog emot budet fick väldigt lite tid att ställa frågor, konstaterar Heingard.

– Men det är väl ett klokt sätt att starta en förhandling på, med båda parters möjlighet att gå in med olika siffror.

Annons

Skisser för hur en station i centrum kan komma att se ut finns redan framtagna. Men arkitektfirmans bilder ska enligt Heingard ses som en ”visionär bild” av hur man skulle kunna göra.

– Det är inget vi låst oss vid, säger han och tillägger att det faktiska utförandet blir en förhandlingssak med Trafikverket.

Enligt det ramavtal som lämnats över till kommunen ingår ett grundutförande av station. Krav som medför ökade kostnader står kommunen för (se artikel nedan).

bild 1/2
Richard Heingard vill att kommunen själv utreder den lokala sträckningen – för att säkra Hovdala.Foto: Arkiv
Så här skulle en station för snabbtågen skulle kunna se ut sedd från Norra stationssidan, enligt en skiss som kommunen låtit en arkitektbyrå ta fram. Att det blir en station i Hässleholm stod klart i månags – däremot är det inte alls säkert att alla spår kommer att dras genom centrum. SKISS: KREERA
Richard Heingard vill att kommunen själv utreder den lokala sträckningen – för att säkra Hovdala.Foto: Arkiv
Så här skulle en station för snabbtågen skulle kunna se ut sedd från Norra stationssidan, enligt en skiss som kommunen låtit en arkitektbyrå ta fram. Att det blir en station i Hässleholm stod klart i månags – däremot är det inte alls säkert att alla spår kommer att dras genom centrum. SKISS: KREERA
Kristina HöjendalSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons